امکان سوء استفاده امریکا و حلقات داخلی از اعتراضات و تظاهرات مردمی در شمال افغانستان
(last modified 1397-04-31T08:59:57+00:00 )
سرطان 31, 1397 13:29 Asia/Kabul

در صورتی که جلو اعتراضات و تظاهرات مردمی در شمال افغانستان گرفته نشود امکان سوء استفاده امریکا و برخی حلقات داخلی از آن وجود دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که جلو اعتراضات و تظاهرات مردمی در شمال افغانستان گرفته نشود امکان سوء استفاده امریکا و برخی حلقات داخلی از آن وجود دارد.

حبیب الرحمن اسلام پناه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مسایل مربوط به افغانستان تنها از طریق قضایای داخلی این کشور قابل بررسی نیست و از آنجایی که امریکایی ها هم به نوعی دخیل هستند به سیاست خارجی امریکا هم برمی گردد.

وی افزود: پس از آنکه امریکایی ها به افغانستان آمدند برخی اهداف را در خصوص سیاست خارجی شان در افغانستان تعیین کردند که یکی از آن ها فشار آوردن بر روسیه و منزوی کردن آن کشور از طریق شمال افغانستان بود در این چارچوب حذف موانع داخلی افغانستان هم مد نظر امریکایی ها قرار داشت.

به گفته این کارشناس سیاسی مقیم شمال افغانستان بحث جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که به ترکیه فرستاده شده بود، برکناری عطا محمد نور والی ولایت بلخ و دستگیری نظام الدین قیصاری فرمانده پلیس ولسوالی فاریاب ولایت قندهار و نماینده آقای دوستم در امور خیزش های مردمی هم در همین راستا قابل بررسی است.

اسلام پناه عنوان کرد: امریکا به دنبال حضور و تقویت داعش در شمال افغانستان است تا از این طریق برای روسیه ایجاد مشکل کند و هرکسی را که در این زمینه مانع ببیند حذف می کند. از طرف دیگر خیزش ها و اعتراضاتی که در مناطق شمالی افغانستان بویژه پس از دستگیری آقای قیصاری رونما شده افزایش یافته اما حکومت توجهی به این قضیه ندارد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: البته این اعتراضات و تظاهرات هم از روی احساسات است و به نظر نمی رسد دوام پیدا کند چون فکر و تدبیر خاصی پشت آن نیست. از سوی دیگر امریکا از گذشته ها قصد تجزیه بخش شمالی افغانستان را داشت و در صورتی که جلو این اعتراضات گرفته نشود این امکان وجود دارد که امریکا بخواهد از آن به نفع خود استفاده کند.

وی در رابطه با اظهارات برخی از تظاهرکنندگان در شمال مبنی بر اینکه اگر به خواسته های آنان توجه نشود حکومت فدرالی اعلام می کنند، گفت: از گذشته ها افرادی در افغانستان خواستار فدرالی شدن حکومت و تجزیه افغانستان بودند، اما تظاهرکنندگان بصورت جدی مساله فدرالی شدن را مطرح نکرده اند و بیشتر مساله ترکستان را مطرح می کنند، هرچند که برخی می خواهند به شعارهای آنان جهت بدهند.

 

کلیدواژه