ایران و پاکستان زمینه های فراوانی برای نزدیکی و گسترش همکاری دارند
(last modified 1397-05-14T13:41:20+00:00 )
اسد 14, 1397 18:11 Asia/Kabul

دو کشور اسلامی و همسایه ایران و پاکستان زمینه های فراوانی برای نزدیکی بیشتر و گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف دارند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: دو کشور اسلامی و همسایه ایران و پاکستان زمینه های فراوانی برای نزدیکی بیشتر و گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف دارند.

دکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ابراز تمایل عمران خان پیروز انتخابات پارلمانی پاکستان برای گسترش روابط با ایران اظهار داشت: ایران و پاکستان دو کشور اسلامی هستند که مشترکات زیادی داشته و از سال ها قبل باهم روابط حسنه دارند.

وی افزود: ایران در بسیاری مسایل امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و مسایلی از این قبیل بویژه در زمانی که پاکستان نیاز به همکاری داشته، همکاری های قابل توجهی با پاکستان کرده و بنا به همین سوابق مثبت دولت پاکستان به دنبال برقراری روابط نزدیکتر با جمهوری اسلامی ایران است.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: ایران ظرفیت ها و شرایط مناسبی در زمینه پاسخگویی به نیازهای فعلی پاکستان دارد و از همین رو عمران خان رئیس تحریک انصاف پاکستان به این باور رسیده که گسترش رابطه و همکاری با جمهوری اسلامی ایران کاملاً به نفع پاکستان است و این رابطه در نهایت به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد.

به گفته واحدی با وجود فشارها از سوی غربی ها و ارتجاع منطقه بر پاکستان برای کاهش رابطه با ایران، این فشارها بر دو ملت پاکستان و ایران که دارای فرهنگ، منافع و دشمنان مشترک می باشند و نسبت به یکدیگر حسن نیت دارند، اثر نکرده چنانکه عمران خان که حکومت جدید پاکستان را تشکیل خواهد داد نسبت به روابط نزدیک با ایران ابراز علاقه کرده است. هرچه این روابط نزدیکتر شود و گسترش پیدا کند نتایج مثبت آن بیشتر خواهد بود و این همکاری ها در امر تامین امنیت، پیشرفت اقتصادی و حتی ثبات حکومت پاکستان موثر است.

وی اضافه کرد: پاکستان اکنون با مشکل انرژی مواجه است و ارزان ترین منبع انرژی که می تواند بدست آورد، واردات گاز از ایران است، به هر صورت امروز مقامات پاکستانی به این نتیجه رسیده اند که همکاری با ایران در هر عرصه می تواند برای آن کشور مفید باشد.

 

کلیدواژه