ادامه جنایات عربستان در یمن و ادعا سازی های موهوم علیه ایران؛ نظر کارشناسی
(last modified 1397-05-24T05:21:06+00:00 )
اسد 24, 1397 09:51 Asia/Kabul
  • ادامه جنایات عربستان در یمن و ادعا سازی های موهوم علیه ایران؛ نظر کارشناسی

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، ادعای رژیم سعودی درباره بی توجهی ایران به قطعنامه های 2216 و 2231 را بی اساس دانست و گفت: رژیم سعودی با طرح ادعاهای بی اساس به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایت هایش در یمن است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

جنگنده‌های رژیم متجاوز سعودی پنجشنبه شب ( 9 اوت) به اتوبوس حامل دانش ‌آموزان در شهر «ضحیان» در استان صعده یمن حمله کردند که بر اثر آن 55 کودک کشته ونزدیک به 80 نفر دیگر زخمی شدند. این حملات همچنان ادامه دارد و در چند روز اخیر نیز ده تن ازغیر نظامیان از جمله زنان و وکودکان هدف بمباران جنگنده های عربستان قرار گرفتند.

«لیزا گراند» Lise Grande هماهنگ‌کننده امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در یمن می گوید:" دیگر زمان آن رسیده است که جهان در کنار مردم یمن بایستد و با آنها اظهار همبستگی کند."

ائتلاف عربستان سعودی و امارات از یک ماه پیش عملیاتی را با هدف اشغال بندر الحدیده که تنها راه تنفس و ارتباط نیروهای مقاومت یمن با بیرون است، شروع کردند، اما ارتش وکمیته‌های مردمی یمن مانع پیشروی متجاوزان شدند . 

نشریه آمریکایی "هیل " درباره تحولات یمن می نویسد: "عربستان در یمن به بن‌بست رسیده است و داستان واقعی یمن این است که عربستان از لحاظ نظامی در این کشور به دردسر افتاده است ."
«آبریل لونگلی الی» تحلیلگر ارشد گروه بحرانهای بین المللی در تحلیل نتایج جنگ در یمن می گوید: بسیاری از جنوبی ها از حکومت منصورهادی انتظار بهبود شرایط خود را داشتند اما اوضاع تغییر نکرده است و آنها سرخورده شده اند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. 

موقعیت استراتژیک این کشور به لحـاظ اشراف بر شاخ آفریقا ، همچنین  سـواحل شـرقی آفریقـا از طریق مرزهای دریایی جنوب و غرب یمـن ، اهمیـت ویـژه ای بـه ایـن کشور داده است. بعلاوه اشراف یمن  بر تنگه باب المندب اهمیـت مضـاعفی بـه آن از نظر تأمین امنیت انرژی و ترانزیـت کـالا داده است.

رژیم سعودی با رویای تسلط بر یمن و تجزیه این کشور وارد جنگی  نابرابر شد اما برغم انتظاراتی که داشت ؛ متحمل  شکست های پیاپی و تلفات سنگین در برابر نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن شده است  . اکنون عربستان  به دنبال راه حلی برای خروج از باتلاق یمن است ،اما برای رسیدن به این هدف به اتهام سازی علیه ایران  متوسل شده است.  

عربستان در حالی نقض قطعنامه های سازمان ملل را بهانه سرپوش گذاشتن برجنایاتش قرار داده که با حمایت امریکا مانع ازتشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب درباره جنگ یمن شده است  .

تنها راه خروج عربستان ازباتلاق یمن توقف جنگ علیه  یمن است  .جمهوری اسلامی ایران پیشتر طرحی را برای برقراری صلح در یمن به سازمان ملل ارائه کرده است . این طرح شامل برقراری آتش بس، ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه، آغاز گفتگوی یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر در یمن است. جمهوری اسلامی ایران اکنون نیز آماده است با تمام ذینفعان مرتبط در یک گفت وگوی معنی دار برای عملی کردن این برنامه صلح مشارکت داشته باشد.

کلیدواژه