مخالفت دولت افغانستان با آتش‌ بس یک‌ جانبه با گروه طالبان در عید قربان
(last modified 1397-05-28T04:10:29+00:00 )
اسد 28, 1397 08:40 Asia/Kabul
  • مخالفت دولت افغانستان با آتش‌ بس یک‌ جانبه با گروه طالبان در عید قربان

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، برقراری آتش‌بس یک‌جانبه با گروه طالبان در عید قربان را رد کرد.

«محمد هارون چخانسوری» تاکید کرد دولت کابل در عید سعید قربان به طور یکجانبه با گروه طالبان آتش‌بس برقرار نمی کند .

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود ، دولت افغانستان در صورتی در عید سعید قربان با گروه طالبان آتش بس برقرار می کند که این گروه با آن موافقت کند .

با این حال گروه طالبان تاکنون درباره موضع این گروه درباره اعلام‌ آتش‌ بس مشترک با دولت افغانستان اظهارنظری نکرده است.

دولت افغانستان از روزسه شنبه 22 جوزا به مناسب عید سعید فطر به مدت یک هفته با گروه طالبان آتش بس برقرار کرده است اما گروه طالبان 3 روز را پذیرفت.

مخالفت دولت افغانستان با آتش بس یکجانبه با طالبان درعید قربان ناشی از نگرانی مقامات کابل از پیامدهای منفی عدم همراهی این گروه در این تصمیم است.

به خصوص آنکه دولت افغانستان از تجربه قبلی آتش بس یکجانبه بمناسب عید فطر تجربه تلخی دارد.

درماه جوزا دولت کابل پس ازپایان آتش بس دو جانبه، برای ده روز دیگرنیز آتش‌بس را به طوریک طرفه با طالبان تمدید کرد که درآن زمان برشدت خشونت های این گروه افزوده شد.

بنا به این تجربه است که سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان،آتش بس یکجانبه با طالبان را رد کرده و هر گونه توقف موقت جنگ با این گروه درعید فطر را به برنامه مشابه طالبان دراین زمینه مشروط  کرده است. 

با توجه به اینکه درحال حاضرشهرغزنی به دلیل درگیری شدید بین نیروهای دولتی افغانستان وگروه طالبان به کانون توجه مردم این کشور تبدیل شده است،هرگونه برنامه یکجانبه آتش بس از سوی دولت کابل به موقعیت ضعیف دولت افغانستان درتامین امنیت این کشورتعبیرخواهد شد.

بنابراین،دولت افغانستان به منظور جلوگیری از ایجاد هر گونه برداشت مبتنی بر ضعف نیروهای دولتی در مواجهه با اقدامات مرگبار طالبان،آتش بس یکجانبه را رد کرده است.

این موضع پس از آن اعلام شد که برخی محافل سیاسی،رسانه ای و مذهبی در افغانستان پیشتر پیشنهاد کردند که دولت این کشور برنامه آتش بس در عید قربان را همانند عید فطر در دستور کار قرار دهد.

با وجود برخی درخواست ها برای برقراری آتش بس در عید قربان در افغانستان،اما دولت این کشور  این نگرانی را دارد که آتش بس یکجانبه با هدف اعلام حسن نیت کابل برای توقف دائمی جنگ، موجب سوء استفاده طالبان و سقوط احتمالی برخی شهرها و روستاها بدست این گروه بشود.

درخصوص آتس بس قبلی درافغانستان که بمناسبت عید فطرانجام شد،طالبان حتی در سه روز مورد موافقت برای آتس بس هم این تعهد خود را به طور کامل اجرا نکرد. 

 اگرچه طالبان مدعی شد که تصمیم برای آتس بس سه روزه با هدف فراهم شدن زمینه برگزاری عبادات و آئین ماه مبارک رمضان ازجمله برگزاری نمازعید فطر و دید وبازدید مردم اتخاذ شد اما تاکید این گروه بر اقدام علیه نظامیان خارجی که خارج از شمول این آتش بس قرار گرفتند، ناقض این هدف  و اصل آتش بس بود.  

طالبان بارها مدعی شده که در جنگ افغانستان،هدف این گروه، مردم این کشور نیستند اما واقعیت های موجود در این کشور نشان میدهند که بخشی ازعلل کشتار مردم به خصوص در حملات انفجاری در شهرهای مختلف،اقدامات مرگبار طالبان است که تهدیدی جدی برای مردم افغانستان محسوب می شود.   

کلیدواژه