اسد 31, 1397 12:48 Asia/Kabul
  •  واکنش روسیه به تحریم های جدید آمریکا

روابط آمریکا و روسیه در چند سال اخیر روندی پر تنش را طی کرده است.اختلافات دو کشور ابعاد و جنبه های مختلفی پیدا کرده و به رغم موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درقبال مسکو که بارها خواهان بهبود روابط دو کشور شده، اما ساختار حاکمیتی آمریکا خواهان برخورد سخت با روسیه است.سیاستی که ترامپ نیز از آن تبعیت کرده است.

 یکی از جنبه های مهم این برخورد اعمال تحریم ها علیه مسکو به  بهانه های مختلف است. در آخرین مورد در این زمینه ، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه دو شخص روس، چهار شرکت و شش کشتی روسیه را به ادعای روابط تجاری با کره شمالی و نقض تحریم‌های بین‌المللی و همچنین فعالیت‌های سایبری به فهرست تحریم‌های خود علیه مسکو اضافه کرده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت : تحریم‌های جدید آمریکا علیه روس‌ها به‌خاطر موارد ادعایی حملات سایبری و تأمین فرآورده‌های نفتی برای کره شمالی بی‌پایه‌ و اساس است و مسکو به این اقدامات پاسخ خواهد داد.

وزارت بازرگانی روسیه نیز اعلام کرد که پاسخ هایی را در واکنش به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه درباره صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه توسعه داده است. روسها تاکید کرده اند که تحریم های آمریکا در صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه به روسیه صنایع مختلفی را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما بحرانی نخواهد بود.به نظر می رسد آمریکا قصد دارد تا کماکان سیاست اعمال تحریم ها و تشدید فشارها علیه روسیه را به بهانه های مختلف دنبال کند .

هدف آمریکا این است که مسکو را وادار کند تا خواسته های واشنگتن را بپذیرد.این مساله ای است که دونالد ترامپ اخیرا بر آن تاکید کرده است.ترامپ گفت: تصمیمی برای برداشتن تحریم‌ها علیه روسیه ندارد و تنها در صورتی این کار را خواهد کرد که طرف روسی در راستای منافع واشنگتن اقدامی کند. مشخص نیست که ترامپ در این اظهارات دقیقا به کدام تحریم‌ها اشاره دارد و روسیه برای برداشته شدن این تحریم‌ها باید چه اقداماتی صورت دهد.ترامپ که بارها تأکید کرده «هیچ‌کس در برابر روسیه از من سختگیرتر نبوده است».در چارچوب سیاست‌های تنبیهی علیه مسکو تحریم‌هایی را علیه روسیه اعلام کرده است.

واشنگتن چند سال است که اعمال انواع تحریم ها علیه روسیه را آغاز کرده و بشدت پیگیر آن است . آمریکا از سال 2011 اعمال تحریم ها را علیه روسیه در چارچوب "قانون ماگنیتسکی" آغاز و از سال 2014 با توجه به شکل گیری و تشدید بحران اوکراین چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی علیه مسکو وضع کرد. در اوت 2017 نیز قانون تحریمی "کاتسا" علیه روسیه به امضای رئیس جمهوری آمریکا رسید که متضمن تحریم های جدید و گسترده علیه مسکو است .

مقامات مسکو بارها تاکید کرده اند که هدف آمریکا از این تحریم ها به ویژه در بخش انرژی ، محدود کردن حضور اقتصادی روسیه در بازارگازی اروپا است که اکنون بیش از 30 درصد سهم آن را در اختیار دارد. آمریکا با مخالفت با احداث خط لوله گازی نورد استریم -2 بین روسیه و آلمان از طریق دریای بالتیک و تهدید به اعمال تحریم هایی در این زمینه، به دنبال آن است تا بتواند گاز مایع  طبیعی به کشورهای اروپایی بفروشد و تا حدی جایگاه روسیه را در زمینه تامین گاز اروپا در اختیار گیرد.

بدین ترتیب آشکار است که یکی از اهداف واشنگتن از تحریم ها علیه مسکو ، به دست آوردن منافع اقتصادی است. به نظر می رسد که برای آمریکا بدیهی ترین و اصلی ترین ابزار برای اعمال اهداف مد نظر درعرصه سیاسی ، اقتصادی و حتی نظامی ، اعمال انواع تحریم ها علیه کشورهای مختلف است.

کلیدواژه