تاکید روسیه بر حذف دلار از معاملات تجاری: مقابله با تحریم های آمریکا
(last modified 1397-06-03T12:24:34+00:00 )
سنبله 03, 1397 16:54 Asia/Kabul
  • تاکید روسیه بر حذف دلار از معاملات تجاری: مقابله با تحریم های آمریکا

اقدامات و سیاست های یک‌جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از جمله خروج از توافق های اقتصادی ، جنگ تجاری با شرکا و رقبا و نیز اعمال تحریم ها علیه رقبا و دشمنان آمریکا ، باعث شده تا بسیاری از کشورها برای کاهش تاثیر اقدامات خصمانه واشنگتن، در صدد کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای دیگر و یا با ارزهای ملی خود برآیند.

«سرگئی ریابکوف»  معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، روسیه در شرایطی که با تحریم های آمریکا مواجه است باید دلار را از سیستم پرداخت های خود حذف کرده و در عین حال نقش دلار آمریکا و سیستم مالی این کشور در اقتصاد جهانی، کاهش یابد. ریابکوف تصریح کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که حرف ها به عمل تبدیل و با جستجوی راه های دیگر، دلار آمریکا به عنوان وسیله پرداخت های متقابل کنار گذاشته شود. 

رویکرد آمریکا در اعمال انواع تحریم ها علیه دیگر کشورها و استفاده سیاسی از دلار برای اعمال فشار اقتصادی بر کشورها با مخالفت های جهانی و تلاش برای مقابله با این رویکرد مواجه شده است.

«ای وس میچل»معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا می گوید: تحریم ها ابزاری راهبردی هستند، هم اکنون آمریکا در سراسر جهان 4190 تحریم را دارد. از این تعداد 580 تحریم علیه روسیه هستند.

با این حال این تحریم ها موجب بروز واکنشی بین المللی نیز شده است، به نحوی که آمریکا در معرض انزوای روزافزون بین المللی قرار گرفته است. دیگر کشورها حتی شرکای آمریکا نیز استفاده از دیگر ارزها را در پیش گرفته اند. ادامه روند کنونی باعث کاهش استفاده از دلار و در نتیجه تضعیف بیشتر جایگاه آن درعرصه تجارت بین المللی و نیز مبادلات پولی جهانی خواهد شد. در این راستا صندوق بین المللی پول در گزارشی از کاهش نقش دلار در ذخایر ارزی کشورهای مختلف جهان خبر داده و اعلام کرد، سهم دلار در ذخایر ارزی کشورهای مختلف جهان در سه ماه نخست 2018 کاهش یافته است و کشورها به یورو، یوان و پوند استرلینگ گرایش بیشتری پیدا کرده و دلار با کاهش مستمر جایگاه خود به عنوان نخستین ارز بین المللی مواجه شده است.

آمارها حاکی از آن است که جایگاه دلار در ذخایر ارزی کشورها در پنجمین سه ماهه متوالی ضعیف شده و به پایین ترین حد در چهار سال اخیر رسیده است. گزارش کشورها به صندوق بین المللی پول درباره ذخایر ارزی خود، نشان می دهد در سه ماه نخست 2018 ، دلار شش و نیم تریلیون و به عبارت دیگر 62 درصد ذخایر ارزی دنیا را به خود اختصاص داده است. طبق آمار صندوق بین المللی پول، یورو بعد از دلار قرار دارد و سهم این واحد پول مشترک اتحادیه اروپا از ذخایر ارزی کشورها به 20 درصد رسیده است.

بی تردید سیاست ها و اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه نقش مهمی ایفا کرده و بسیاری از دولت ها را به این جمع بندی رسانده است که به نحوی وابستگی خود را به آمریکا و دلار کاهش دهند. در واقع آمریکا بارها از موقعیت دلار به عنوان ارز اصلی بین المللی سوء استفاده کرده و آن را ابزاری برای اعمال فشار به دیگران قرار داده است. مثال بارز این رویکرد، تصمیم دو رقیب بین المللی آمریکا یعنی چین و روسیه برای انجام دادن مبادلات تجاری و اقتصادی با یوان و روبل است.

کلیدواژه