تاکید قرقیزستان و ترکمنستان بر لزوم مشارکت افغانستان در طرح های بین‌المللی      
(last modified 1397-06-07T10:07:05+00:00 )
سنبله 07, 1397 14:37 Asia/Kabul
  •  تاکید قرقیزستان و ترکمنستان بر لزوم مشارکت افغانستان در طرح های بین‌المللی      

روسای جمهوری قرقیزستان و ترکمنستان بر لزوم مشارکت دادن افغانستان در طرح های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند.

"سورنبای جین بیک اف"رییس جمهوری قرقیزستان در حاشیه نشست کشورهای حوزه دریاچه "آرال" درعشق آباد در دیدار با "قربان قلی بردی محمداف" رییس جمهوری ترکمنستان ، گفت : حضور افغانستان در طرح ‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در بخش‌های انرژی ، حمل‌ و نقل ، ارتباطات و زیرساخت‌ها ضروری است.

با توجه به زمینه های متعدد همکاری میان کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان ، باید گفت : امکانات طرفین برای همکاری های فیمابین ، در دسترس کشورهای این حوزه قرار دارد . به عبارت دیگر، زمینه های متعددی برای همکاری کشورهای این منطقه وجود دارند که از این زمینه ها می توان به همکاری های اقتصادی ، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و حلقه ارتباطی برای گسترش همکاری های منطقه ای اشاره کرد . ایجاد هرگونه زمینه و بستر توسعه همکاری در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری به برقراری امنیت پایدار مشروط است . این در حالی است که ، با توجه به تشدید خشونت های خونین در افغانستان و کشیده شدن دامنه درگیری ها به سراسر این کشور بخصوص مناطق شمالی و هم مرز با جمهوری های آسیای مرکزی ، نگرانی ها درمورد ترانزیت تروریسم و افراط گرایی به این حوزه میان رهبران کشورهای منطقه افزایش یافته است. به همین دلیل ، سران قرقیزستان و ترکمنستان یکی از مهمترین مباحث خود را برای همکاری در حوزه افغانستان از جمله مشارکت این کشور در طرح های منطقه ای و بین المللی تعیین کرده اند . سران بیشکک و عشق آباد امیدوارند از این طریق بتوانند کشورهای مخنلف را در چارچوب توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری برای کمک به برقراری صلح در افغانستان متقاعد کنند .

در این زمینه ، "آتای مالدابایف" (Athea Maldabayev) کارشناس سیاسی و پژوهشگر مرکز تحلیلی موسوم به "راه حل های عاقلانه" در یادداشتی ، نوشت :

"ترکمنستان هیچ گاه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نبوده و از سال 2005 میلادی در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع به عنوان عضو وابسته حضور دارد و همگرایی اوراسیایی نیز با موقعیت بی طرفی مثبت این کشور سازگار دانسته نمی شود . بنابر این طی سال های گذشته بارها اتفاقاتی رخ داده است که ، این اتفاقات در جهت تقویت همکاری ها با کشورهای غربی تغییر جهت داده است . به عنوان مثال ، می‌توان به کمک خواهی عشق‌آباد از واشنگتن در تامین کنترل مرز این کشور با افغانستان ، تحقق طرح انتقال گاز از مسیر موسوم به "تاپی" با هدف تنوع بخشی به مسیرهای صادرات گاز ، فاصله گرفتن با روسیه و جلوگیری از انحصار کامل چین در بخش گاز ترکمنستان اشاره کرد".
در این راستا ، باید گفت: جمهوری های آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان و ترکمنستان به همراه افغانستان در سازمان همکاری اسلامی - او آی سی - و سازمان همکاری اقتصادی ( اکو) عضو هستند و از دیدگاه رهبران قرقیزستان و ترکمنستان این سازمان ها می توانند در چارچوب توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری برای کمک به برقراری صلح در افغانستان نقش مثبتی ایفا کنند .