روابط ویژه ایران و افغانستان به دلیل اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین دو کشور
(last modified 1397-06-12T11:22:12+00:00 )
سنبله 12, 1397 15:52 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران با پانزده کشور همسایه است اما به دلیل اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و افغانستان روابط این دو کشور متفاوت است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: جمهوری اسلامی ایران با پانزده کشور همسایه است اما به دلیل اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و افغانستان روابط این دو کشور متفاوت است.

محمود افخمی رشیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با روابط دو کشور ایران و افغانستان اظهار داشت: دو کشور دارای تاریخ، فرهنگ، دین و زبان مشترک هستند و در بسیاری موارد دیگر هم اشتراکات زیادی وجود دارد و حتی دارای دشمن مشترک هستند. جمهوری اسلامی ایران هم همواره تلاش داشته که حسن همجواری را به نحو شایسته ای دنبال کند.

وی افزود: طی چهار دهه گذشته سعی کرده ایم که به عنوان یک همسایه خوب برای افغانستان ایفای نقش کنیم چنانکه پس از کودتای کمونیستی که در افغانستان رخ داد بدون هرگونه ملاحظه ای مرزهای خود را باز کردیم تا مردم مسلمان افغانستان این امکان را داشته باشند که به جمهوری اسلامی ایران بیایند و به عنوان مهمان از آن ها پذیرایی شده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات یادآور شد که در آن زمان مهاجران افغان در اقسانقاط ایران ساکن شدند و حتی در سال های دفاع مقدس که ایران دچار مشکلات زیادی بود از همکاری با مهاجرین افغان دریغ نورزید که این نشان دهنده عمق روابط دو کشور است. پس از پیروزی جهاد هم ایران با دولت مجاهدین همسو بود و در زمان حاکمیت طالبان نیز مردم افغانستان را تنها نگذاشت. پس از سقوط طالبان هم به دولت سازی و نهادینه شدن دولت کمک کرد.

افخمی رشیدی همچنان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از کمک و همکاری با افغانستان خرسند است به همین دلیل نمایندگی های سیاسی ایران در افغانستان در دو حوزه فعال هستند یکی حمایت از اتباع ایرانی که به افغانستان می آیند و دیگری توسعه روابط همه جانبه است.

وی عنوان کرد ما اتباع ایرانی را دعوت می کنیم که به افغانستان بیایند و با ظرفیت های این کشور در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، پزشکی و مسایل دیگر آشنا شوند. در راستای این مراودات پزشکان افغانستانی با نظارت پزشکان ایرانی سال گذشته اولین عمل جراحی پیوند کلیه را در هرات انجام دادند و اکنون هرات به عنوان یکی از قطب های پیوند کلیه به شمار می رود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات اضافه کرد: در بحث سرمایه گذاری هم ایران به عنوان مشاوری امین برای دولت افغانستان عمل کرده است. در هرات طرح ایجاد شهرک صنعتی ریخته شد و با همکاری هراتی ها اجرا شد که به عنوان یکی از قطب های اقتصادی افغانستان فعالیت می کند.

افخمی رشیدی اظهار کرد: در حوزه آموزشی هم جمهوری اسلامی ایران شعب برخی از دانشگاه های خود را به افغانستان منتقل کرده و برای ایجاد مراکز فرهنگی در افغانستان همکاری کرده و این روند همچنان ادامه دارد ضمن اینکه در مقاطع مختلف ادیبان، شعرا و موسیقیدانان ایرانی را وارد افغانستان کرده تا با دوستان افغان خود کار مشترک انجام دهند.

وی افزود: طی چند سال گذشته انقلابی هم در بخش کنسولی  رخ داده، مراجعه مردم به کنسولگری را به حداقل رسانده ایم و از طریق سایت های اینترنتی خدمات کنسولی را تسهیل کرده ایم. فرایند دریافت خدمات کنسولی ایران برای اتباع افغانستان نیز بسیار شفاف است و هیچ محدودیتی هم برای ثبت نام دریافت ویزا وجود ندارد.

 

کلیدواژه