سنبله 22, 1397 11:21 Asia/Kabul
  • ادعاهای ضد ایرانی کمیته چهارجانبه عربی؛ فرافکنی برای عبور از شکست‌ها

سخنگوی وزارت خارجه ایران، ادعاهای کمیته چهارجانبه اتحادیه‌عرب را فرافکنی و تلاش بی‌نتیجه برای منحرف کردن افکار عمومی منطقه و جهان از جنگ‌افروزی و حمایت آنان از گروه‌های تروریستی دانست.

«بهرام قاسمی» عصر چهارشنبه خاطرنشان کرد: ایران همواره خواهان همسایگانی امن و باثبات و سیاست همراه با اعتماد و احترام متقابل و محیط پیرامونی باثبات را در مرزهای خود بوده و هیچ‌گاه سیاست دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را در دستور کار خود قرار نداده است.

وزیران خارجه چهار کشور عربی (عربستان، امارت، بحرین، مصر) روز سه‌شنبه در حاشیه نشست اتحادیه عرب در قاهره، پایتخت مصر، ایران را به‌زعم خود به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند. این کمیته با ادعای اینکه ایران از فعالیت‌های تخریبی در منطقه حمایت می‌کند، مدعی شد ایران از خاک یمن به عربستان موشک شلیک می‌کند و در سوریه نیز دخالت دارد.  

اعضای کمیته چهارجانبه اتحادیه‌عرب، هر کدام به‌نحوی وابسته به رژیم آمریکا هستند و هرازگاهی برای خوشایند ارباب خود، ادعاهایی را ضد ایران مطرح می‌کنند. سیاست دولت کنونی آمریکا درقبال کشورهای عربی، سیاست دوشیدن گاو است و این کشورها به گفته «دونالد ترامپ»، امنیت و حیات خود را مدیون حمایت‌های آمریکا می‌دانند. این جمله ترامپ، اوج سرسپردگی عربستان، بحرین و امارات به رژیم آمریکا را نشان می‌‎دهد. درچنین شرایطی؛ نعل‌وارونه آنان کُرنش در برابر رژیمی است که در کنار اعضای کمیته چهار جانبه اتحادیه‌عرب، عامل ناامنی در منطقه غرب آسیا هستند.  

امروز بر کمتر کسی در نظام بین‌الملل پوشیده است که آمریکا با همکاری عربستان و امارات، تروریست‌ها را از سوریه تا یمن مسلح و پشتیبانی می‌کنند. وجود گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره در سوریه و القاعده در جنوب یمن، برآیند سیاست خارجی آمریکا در همکاری با عربستان و امارات است.

سیاست و هیاهوی این روزهای آمریکا و متحدانش در برابر اراده جدی ارتش سوریه و متحدانش برای آزادسازی ادلب، نشانه معناداری در حمایت از تروریست‌هاست. در همین زمینه؛ «استفان لندمن» نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی اخیرا در پایگاه اینترنتی نشریه گلوبال‌ریسرچ، نوشت: «گروه تروریستی جبهه‌النصره زیر چتر حمایتی آمریکا و دیگر تروریست‌های وابسته به القاعده کنترل استان ادلب، در شمال غرب سوریه را در اختیار دارند.»

علاوه بر این، در بحران یمن هم آمریکا، عربستان و امارات باهم همکاری دارند و برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود، ایران را به دخالت در یمن و عربستان متهم می‌کنند. متهم کردن ایران به استفاده از خاک یمن برای شلیک موشک به عربستان، توهمی بیش نیست و که هدف از طرح آن توسط کمیته چهارجانبه اتحادیه‌عرب، کوبیدن بر طبل «ایران‌هراسی» برای همراه کردن افکار عمومی با خود است. میدان جنگ در یمن، به میدان شکست برای عربستان، امارات و آمریکا تبدیل شده است. آمریکا با حمایت تسلیحاتی از عربستان و امارات نتوانسته است نتیجه دلخواه خود را از جنگ یمن به‌دست آورد. «مارک کرتیس» نویسنده، مورخ و کارشناس سیاست خارجی و توسعه بین‌المللی انگلیس اخیرا در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی منتشر شد، نوشت: «واشنگتن و لندن همچنان به مسلح کردن عربستان‌سعودی ادامه می‌دهند؛ دولت انگلیس نه فقط در جنایت‌های جنگی آل سعود در یمن همدست است، بلکه با تامین سلاح، مهمات و تجهیزات برای سعودی‌ها در جنگ یمن، نقش مستقیم دارد.»

علاوه بر این؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، جنگ در یمن را یکی از اولویت‌های امنیت ملی آمریکا خواند و گفت: «ارتش‌های سعودی و امارات هم به سلاح‌های جنگی ساخت آمریکا نیاز دارند و هم به جنگنده و آموزش‌های جانبی و کاربردی که همه این موارد ارائه می‌شود.»

درچنین شرایطی؛ آمریکا برای تداوم موج ایران‌هراسی و دوشیدن اعراب، سیاست خارجی خود را در حمایت از حامیان تروریسم به‌حراج گذاشته است. در این میان؛ کشورهای عربستان، امارات و بحرین هم برای حفط تاج و تخت خود دنبال‌رو آمریکا هستند و در بیان واقعیت‌های منطقه، آدرس غلط می‌دهند.

کلیدواژه