سوء مدیریت سبب حیف و میل کمک های جامعه جهانی به زنان در افغانستان شده است
(last modified 1397-06-25T13:47:18+00:00 )
سنبله 25, 1397 18:17 Asia/Kabul

سوء مدیریت و مصارف بیجا سبب شده که کمک های جامعه جهانی برای قشر آسیب پذیر زنان در افغانستان حیف و میل شود

استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت: سوء مدیریت و مصارف بیجا سبب شده که کمک های جامعه جهانی برای قشر آسیب پذیر زنان در افغانستان حیف و میل شود.

سیف الدین سیحون استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به گزارش اداره بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) که بزرگترین برنامه توانمند سازی زنان "پروموت" در این کشور را ناکام خوانده گفت: نبود هماهنگی و دقت در اختصاص وجوه برای نیازهای زنان یا سایر بخش ها در زمینه ارتقاء وضعیت اقتصادی عاملی برای هدر رفتن منابع می شود.

گفتنی است در گزارش تازه این اداره آمده که ۲۸۰میلیون دالری ‌که در چارچوب این برنامه به منظور توانمند سازی ۵۷ هزار زن در بخشهای گوناگون افغانستان بطور ویژه اختصاص داده شده بود، هدر رفته است.
سیحون عنوان کرد: از جمله بیش از یکصد و ده میلیارد دالری که از سوی کشورهای کمک کننده به افغانستان اختصاص یافته بیشتر آن به کشورهای کمک کننده بازگشته است.

وی افزود: بسیاری از این مبالغ برای برنامه ریزی ها و بسیاری برای خرید وسایل و تجهیزات از کشورهای دیگر مصرف شده در حالی که در بخش های مربوطه از قبل وسایل و تجهیزات لازم وجود داشته و بخش زیادی از آن هم برای پرداخت حقوق های بالا برای کارکنان خارجی و داخلی اختصاص یافته است و مبالغ زیادی هم در نتیجه سوء مدیریت هدر رفته است.

به گفته این کارشناس افغان در نتیجه این سوء مدیریت و مصارف بیجا زنان که از جمله نیازمندترین اقشار جامعه هستند از کمک هایی که به آن ها شده محروم مانده اند.

این استاد دانشگاه کابل اظهار کرد: اداره بازرسی امریکا برای افغانستان (سیگار) بسیار دیر روی این مسایل تمرکز می کند در حالیکه صاحبنظران افغان از آغاز می دانستند که هیچ ساختار و نظام قانونمند و دقیقی در نهادهای بین المللی مخصوصاً نهاد کمک رسانی امریکا وجود ندارد و این نارسایی در ساختار این نهادها نهفته است.

سیحون تصریح کرد: مکانیزم های بازرسی این نهادها بسیار نارسا است اما وقتی که به اهداف اعلام شده نرسیدند حرف بازرسی ها و گزارش های آنان پیش می آید. افغانستان به یک پروژه در سطح جهانی برای کمک کنندگان تبدیل شده تا کشورها و نهادهای بین المللی از آن سود ببرند.

 

کلیدواژه