سنبله 30, 1397 14:50 Asia/Kabul
  • ضرورت پیوستن رژیم صهیونیستی به NPT

در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ضرورت پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای تاکید شده است.

شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی از دوشنبه گذشته  در وین، پایتخت اتریش آغاز شد و امروز جمعه  پایان می یابد. یکی از مهمترین محورهای این نشست، «خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای» بود. در واقع، «خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای»، محور همیشگی کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود.

معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ، معاهده ای است که با هدف جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای و ارتقای همکاری در زمینه بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته ای در سال 1968 منعقد  و از سال 1970 نیز اجرایی شد. طبق آخرین آمار دفتر ملل متحد در امور خلع سلاح، 191 کشور به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای پیوسته اند.

با این حال، رژیم صهیونیستی که سلاح هسته ای نیز در اختیار دارد، عضو این پیمان نیست. در واقع، از منطقه خاورمیانه تنها رژیم صهیونیستی است که عضو معاهده «ان پی تی» نیست. این در حالی است که رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. آنچه در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی نمود بیشتری داشته، تاکید بر ضرورت پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است.

در همین راستا، «خالد طوقان»، رئیس سازمان انرژی اتمی اردن در این کنفرانس بر ضرورت پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) تاکید کرد و گفت: «همه تاسیسات هسته ای این رژیم باید به منظور ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای و استقرار صلح و امنیت بین المللی تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در آید.»

در حالی که حتی آمریکا و روسیه زرادخانه هسته ای خود را کاهش دادند، اما اسرائیل نه تنها حاضر به عضویت در «ان پی تی» نیست بلکه زرادخانه هسته ای خود را توسعه نیز می دهد. موسسه پژوهشهای صلح در استکهلم پیش از این در گزارشی درباره فهرست زرادخانه ‌های سلاح هسته ‌ای در جهان از جمله زرادخانه اسرائیل اعلام کرد: «در حالی که آمریکا و روسیه زرادخانه هسته ‌ای خود را کاهش دادند، اسرائیل به توسعه آن ادامه می ‌دهد.»

تحلیلگران و مقامات سیاسی خاورمیانه و حتی در سطح جهان بر این باور هستند که یکی از دلایل اصلی شتاب مسابقه تسلیحاتی و گسترش خشونت و ناامنی در خاورمیانه، خودداری رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده «ان پی تی» است. در همین خصوص، «کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «فشار مداوم بر رژیم اسرائیل برای پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح های‌ هسته‌ای، از راه‌ های حفظ صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه است.»

پیوستن اسرائیل به معاهده «ان پی تی»، موضوع و خواسته همیشگی کشورهای خاورمیانه است که محدود به چند کشور نیز نمی شود بلکه حتی کشورهایی نظیر مصر که روابط رسمی با تل آویو دارند نیز این مطالبه را در نشست های بین المللی صریحاً مطرح می کنند. «علاء یوسف»، رئیس هیأت مصری در نشست های آمادگی دومین نشست بررسی معاهده منع گسترش سلاح هسته ای که آوریل گذشته برگزار شد، تأکید کرد باید اقدامات فوری اتحاذ شود تا اسرائیل هم به این معاهده بپیوندد.

 

 

کلیدواژه