سنبله 31, 1397 18:59 Asia/Kabul
  • زلمی خلیلزاد گزینه خوبی برای مذاکره با طالبان از سوی امریکا نیست

زلمی خلیلزاد نمی تواند گزینه خوبی برای مذاکره با طالبان از سوی امریکا باشد زیرا کارنامه موفقی در افغانستان و امور این کشور نداشته است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: زلمی خلیلزاد نمی تواند گزینه خوبی برای مذاکره با طالبان از سوی امریکا باشد زیرا کارنامه موفقی در افغانستان و امور این کشور نداشته است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آنچه مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در مورد خلیلزاد گفته مبنی بر اینکه او گزینه خوبی برای مذاکره با طالبان از طرف امریکا است، نمی تواند درست باشد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: خلیلزاد از جمله کسانی است که معمار افغانستان بعد از سال 2001 میلادی به حساب می آیند که البته معمار خوبی هم نبوده و خشت اول را کج گذاشته و مشکلات زیادی در افغانستان بوجود آمده است، ضمن اینکه خلیلزاد در رابطه با جبهه متحد شمال در افغانستان مشکل دارد، با پاکستان هم مشکل دارد و اینکه با طالبان تا چه حد می تواند کار را پیش ببرد زیر سوال قرار دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی زلمی خلیلزاد به عنوان مشاور وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان تعیین شده و این از سوی امریکایی ها اعلام شده اما خود زلمی خلیلزاد تاکنون در این رابطه چیزی نگفته است.

مژده عنوان کرد: تاکنون شاهد مذاکره ای از سوی خلیلزاد نبوده ایم، طالبان هم در این مور چیزی نگفته اند و اینکه خلیلزاد تا چه حد در این زمینه موفق می شود در آینده مشخص خواهد شد.

این کارشناس افغان یادآور شد که طالبان مدتی پیش در قطر با آلیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا مذاکره کردند و بعد از آن دیگر مذاکره ای صورت نگرفت زیرا امریکایی ها باید هیات دیگری باصلاحیت تر از خانم ولز بفرستند که بتواند با طالبان روی مسایل مهمتری صحبت کند.

وی اضافه کرد: صحبت هایی که ولز با طالبان در قطر داشته فقط در مورد خواسته هایشان بوده، او هم این خواسته ها را به مقامات بالاتر در امریکا رسانده و احتمالاً نتیجه این شده که آقای خلیلزاد را برای مذاکره بفرستند.

 

کلیدواژه