نشست امنیتی تهران؛ همکاری‌‌منطقه‌ای، الگویی موفق در مبارزه با تروریسم
(last modified 1397-07-05T11:32:05+00:00 )
میزان 05, 1397 16:02 Asia/Kabul
  •  نشست امنیتی تهران؛ همکاری‌‌منطقه‌ای، الگویی موفق در مبارزه با تروریسم

نخستین نشست یک‌روزه دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هند و افغانستان با عنوان «گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای» روز چهارشنبه در تهران با انتشار بیانیه‌ای 11 بندی برگزار شد. 

در بخشی از بیانیه پایانی نشست امنیتی تهران آمده است: تروریسم، مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته و دخالت خارجی در منطقه، امنیت ملی کشورهای منطقه را با خطر مواجه ساخته و چشم‌انداز رشد، توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی این کشورها را با چالش رو به رو کرده است و صلح را در منطقه به خطر می‌اندازد.

نشست گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای تهران بر مشکلات امنیتی آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا تمرکز داشت و نشان می‌دهد ناامنی موجود در افغانستان و انتقال گروه تروریستی داعش به این کشور، نگرانی و دغدغه مشترک کشورهای این منطقه است. به همین سبب؛ مسائل امنیتی افغانستان در بیانیه نشست «گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای» تهران مورد توجه قرار گرفته و از برقراری صلح، ثبات و کمک به توسعه و بازسازی افغانستان و کمک به دولت کابل در فرایند صلح با طالبان حمایت شده است. 

اهمیت نشست «گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای» تهران را باید در هم‌گرایی و هم‌افزایی کشورهای شرکت کننده جست وجو کرد و نشان می‌دهد «همکاری منطقه‌ای» تنها راه حل مشکلات امنیتی و یگانه مسیر برابر رسیدن به وضعیت مطلوب در منطقه است. از این حیت؛ می‌توان به اهمیت تشکیل نخستین دور گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای در تهران پی‌برد. در هیمن زمینه؛ «علی شمخانی»، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت: «با توجه به مدیریت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تامین مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها و جریان مهندسی شده انتقال شکست خوردگان داعش در عراق و سوریه به افغانستان؛ سبب تشکیل گفت وگوهای امنیتی تهران شد.»

با توجه به موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و نقش برجسته‌ای که در جنگ با تروریسم و منابع آن در منطقه غرب آسیا داشته است، محور بودن تهران در بحث گفت وگوهای امنیتی معناپیدا می‌کند. موفقیت الگوی همکاری ایران، روسیه، ترکیه و سوریه هم در بعد میدانی جنگ با تروریسم و هم در بعد سیاسی حل بحران سوریه، می‌تواند به دیگر مناطق قاره آسیا تعمیم پیدا کند.

گسترش ناامنی و حضور معنادار داعش در افغانستان، دغدغه مشترک این کشور و کشورهای مهم منطقه مثل ایران، روسیه، هند و چین است. در این میان؛ نشست «گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای» تهران، شروع فرایندی است که می‌تواند به نفع صلح و امنیت در منطقه دیگری از بخش قاره آسیا باشد. در همین چارچوب؛ «محمد نیک‌بخش»، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «آرامش، امنیت‌پایدار و دفع شرّ تروریسم، صرفاً در سایه همکاری‌های منطقه‌ای امکان‌پذیر است و تشکیل ائتلافی همگانی و قدرتمند منطقه‌ای ضد افراطی‌گری و تروریسم ضروری به نظر می‌رسد.»

نشست گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای تهران می‌تواند مبنای ایجاد سازوکارهایی برای برقراری امنیت منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک با پدیده شوم تروریسم و منابع آن باشد. به‌همین سبب؛ قرار شده است نشست گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای تهران سالانه و به طور چرخشی در کشورهای روسیه، چین، هند، افغانستان و ایران تشکیل شود. بدون‌شک؛ تنها راهکار حل مشکلات امنیتی و حاکم شدن صلح و ثبات در منطقه از رهگذر همکاری‌های منطقه‌ای و خارج از اراده بازیگران فرامنطقه‌ای می‌گذرد. در این چارچوب؛ نشست «گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای» تهران، شروع مسیری است که انتها و چشم‌انداز آن، ارمغان زندگی بهتر در سایه «امنیت‌پایدار» برای مردم منطقه است. 

کلیدواژه