میزان 07, 1397 17:53 Asia/Kabul
  • رایزنی برای برگزاری نشست مشترک علمای افغانستان و پاکستان

شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد، هیئتی از علمای این کشور در سفر به اسلام‌آباد برای برگزاری نشست مشترک با علمای پاکستان درباره بررسی جنگ و صلح افغانستان در حال رایزنی است.

«سیداحسان طاهری»سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان گفت، علمای افغانستان و پاکستان درنشست مشترکی درباره چگونگی پایان جنگ در افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

وی افزود: «عطاالله لودین» رئیس شورای علما و «عطاالرحمان سلیم» معاون شورای عالی صلح افغانستان ریاست این هیئت را به عهده دارند.

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان خاطرنشان کرد که علمای دو کشور در نشست اندونزی توافق کردند تا نشست مشترکی را در اسلام‌آباد به منظور بررسی راههای پایان جنگ افغانستان برگزار کنند بنابراین نتیجه رایزنی هیئت علمای افغانستان در اسلام‌آباد تا 2 روز آینده مشخص خواهد شد.

رایزنی هیاتی ازعلمای افغانستان درپاکستان برای فراهم کردن زمینه برگزاری نشست مشترک دو کشورعاملی برای یافتن راهکارهای خاتمه جنگ در افغانستان در چارچوب رویکردی است که رهبران دینی این کشور از چند سال گذشته تاکنون آن را در دستور کار قرار داده اند.

سفرهیاتی ازعلمای افغانستان به اسلام آباد به توافق نشست علمای افغانستان و پاکستان درنشست اندونزی ارتباط دارد که درآن دو طرف بر لزوم برگزاری نشست مشترک توافق کرده بودند.

نشست مشترک علمای افغانستان و پاکستان برای بررسی راههای کاهش تدریجی خشونت و جنگ و همچنین استقرار صلح در افغانستان تجربه ای است که در سال های گذشته هم تکرار شده است.

درسالهای اخیر با وجود برگزاری چند نشست مشترک علمای افغانستان و پاکستان،اما این رایزنی ها نتیجه ملموس و قابل ملاحظه ای بر صحنه تحولات جنگ و صلح درآن کشورنداشت. 

باتوجه به آنکه تحرکات گروه طالبان و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان برای جذب جوانان و استمرارهمکاری نیروها با تبلیغ نادرست وغیرواقعی از مسئله جهاد دردین اسلام انجام می شود،نقش علما و رهبران دینی در افغانستان و پاکستان برای روشنگری دراین زمینه و هدایت ذهن جوانان دو کشور به سوی مفاهیم انسانی ومخالفت با هرگونه خشونت و جنگ در چارچوب آموزه های اسلامی بسیار مهم ارزیابی شده است.

«عباس بصیر» کارشناس مسائل سیاسی درافغانستان می گوید: برای برقراری امنیت درافغانستان باید گفت‌وگوهای علمی بین علما صورت بگیرد. اعتدال فکری براساس اصول دین مبین اسلام به برقراری صلح واقعی و پایدار در افغانستان کمک می کند.

باوجود آنکه علمای افغانستان وپاکستان می توانند نقش مهمی در کاهش اقدامات خشونت بار دردو کشور انجام دهند،اما این پرسش مطرح است که چرا به رغم برگزاری چندین دور نشست مشترک بین آنان اما این گفتگوها اثر تعیین کننده ای بر روند تحولات جنگ و صلح در افغانستان نداشته است.

اختلافات بین علمای افغانستان و پاکستان مهمترین چالشی است که فراروی نشست های مشترک آنان است.

برخی علمای افغانستان،شماری از همتایان خود در پاکستان را دارای ارتباط با طالبان می دانند و به همین دلیل معتقدند که آنان نمی توانند در صورت توافق مشترک علیه اعضای این گروه فتوا صادر کرده و جنگ در افغانستان را حرام اعلام کنند.  

ازدیگرعوامل موثربرعدم حصول نتایج مورد انتظار از نشست مشترک علمای افغانستان و پاکستان و موانع پیش رو برای برگزاری آن می توان به سلایق متفاوت آنان درباره حضور طالبان دراین نشست ها و برداشت علمای افغانستان از عدم اراده جدی علمای پاکستان برای کمک به پایان جنگ در آن کشور دانست.  

این اختلافات درحالی است که دو کشور افغانستان و پاکستان، به طور مشترک با حملات تروریستی و تهدیدات گروه های افراطی مواجه هستند که عدم همکاری آنان با یکدیگردرمقابله با خشونت و تروریسم ،منافع ملی هر دو کشور را همچنان در معرض خطر خواهد داد.