مخالفت اشرف‌غنی با واگذاری جنگ به شرکت آمریکایی - صهیونیستی بلک واتر
(last modified 1397-07-10T08:48:49+00:00 )
میزان 10, 1397 13:18 Asia/Kabul
  • مخالفت اشرف‌غنی با واگذاری جنگ به شرکت آمریکایی - صهیونیستی بلک واتر

رییس جمهوری افغانستان با تصمیم جدید مقامات آمریکا برای واگذاری جنگ افغانستان به شرکت آمریکایی- صهیونیستی بلک واتر مخالفت کرد.

محمد اشرف‌غنی که در سومین کنفرانس ملی شهرداری ها در کابل سخن می گفت  تاکید کرد: دولت افغانستان به شرکت آمریکایی - صهیونیستی  بلک واتر اجازه دخالت در جنگ افغانستان را نخواهد داد.

وی، جنگ این کشور را مقابل مذهب ، وحدت ملی و  تمام ارزش‌های دینی این کشور دانست و تصریح کرد شرکت های خصوصی از جمله بلک واتر اصلا قابل اعتماد نیستند.

اخیرا مجلس سنای افغانستان نیز مخالفت خود را با واگذاری جنگ این کشوربه  شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر اعلام کرد.

واکنش تند محافل سیاسی و قانونگذاری افغانستان به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا برای واگذاری جنگ افغانستان به شرکت بلک واتر نشان می دهد که واشنگتن در این خصوص جدی است.

این درحالی است که برخی از محافل سیاسی و امنیتی در امریکا ضمن رد این گونه گزارش ها همچنان بر ادامه حضور ارتش این کشور در افغانستان تاکید دارند.

پس ازحمله آمریکا به افغانستان درسال2001 واشغال این کشور،وزارت دفاع آمریکا به بهانه تامین امنیت دفاتر سیاسی و اداری  با امضا قراردادهایی با شرکت های امنیتی خصوصی ازجمله بلک واتر زمینه حضور آنها را ابتدا در افغانستان و سپس در عراق فراهم کرد.

نیروهای شرکت های امنیتی خصوصی متشکل از مزدوران و جنایتکارانی هستند که از مناطق مختلف جهان  استخدام می شوند و دست به هر جنایتی می زنند.

دولت آمریکا ادعا می کند که برای کاهش هزینه های جنگ این کشور در افغانستان قصد دارد جنگ این کشور را به بلک واتر واگذار کند این در حالی است که آمریکا از این اقدام دو هدف را دنبال می کند اول انکه ماموریت هایی را که ارتش امریکا نمی تواند اجرایی کند به شرکت های امنیتی خصوصی  واگذار کند که از هر گونه پاسخگویی  مبرا هستند و دوم انکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با تغییر ماهیت جنگ  افغانستان به اقتصادی در صدد تسلط کامل و تصاحب منابع معدنی این کشور است که ارزش ان بیش از سه هزار میلیارد دلار براورد می شود .

«نبیه مصطفی زاده» کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"تجربه حضور بلک واتر در عراق نشان می‌دهد که خصوصی سازی جنگ باعث بدتر شدن وضعیت افغانستان خواهد شد.زیرا کشتار مردم عراق در میدان النسور بغداد از سوی نیروهای این شرکت جنایت کار را جهانیان هنوز فراموش نکرده اند  ازاین رو نباید اجازه داد که آمریکا تصمیم خود برای خصوصی سازی جنگ در افغانستان را اجرایی کند."

درجنایت آمیز بودن عملکرد نیروهای بلک واتردرافغانستان همین بس که حامد کرزای رییس جمهوری قبلی افغانستان با راهزن و جنایتکار دانستن نیروهای شرکت های امنیتی خصوصی ،دستور توقف فعالیت آنان را در افغانستان صادر کرده بود و اکنون با توجه به تاجرمنش بودن ترامپ و اینکه هر سیاستی را براساس پول و منافع مالی آن می سنجد شرکت های امنیتی خصوصی بخصوص بلک واتر که اکنون با نام آکادمی فعالیت می کند شرایط را برای بازگشت مجدد به افغانستان مناسب تشخیص داده اند 

"گلالی اکبری" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان 

"آمریکا قصد دارد با واگذاری مسوولیت جنگ افغانستان به شرکت بلک واتر شکست خود را جبران کند.این درحالی است که با این اقدام،قلدری و جنایت بر مردم افغانستان حاکم خواهد شد و مزدوران شرکت های امنیتی خصوصی از ارتکاب هیچ جنایتی در افغانستان و سایر مناطق جهان ابا ندارند "

درهرحال، تصمیم گیری برای آینده جنگ افغانستان از سوی "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا بدون توجه به اعتراض های دولت،مجالس ملی وسنای افغانستان نشان می دهد که وی نه تنها به استقلال و حاکمیت ملی این کشور اعتنایی ندارد بلکه به عنوان یک مستعمره واشنگتن به افغانستان می نگرد. موضوعی که بارها در مورد پیامدهای ان از سوی محافل مختلف در افغانستان هشدار داده شده بود .

کلیدواژه