اگر امریکا سیاست خود را در منطقه تغییر ندهد هزینه های زیادی را متحمل خواهد شد
(last modified 1397-07-15T13:37:25+00:00 )
میزان 15, 1397 18:07 Asia/Kabul

در صورتی که امریکا استراتژی سیاست خارجی خود را در منطقه تغییر ندهد هزینه های جانی، مالی و جایگاهی زیادی را متحمل خواهد شد

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: در صورتی که امریکا استراتژی سیاست خارجی خود را در منطقه تغییر ندهد هزینه های جانی، مالی و جایگاهی زیادی را متحمل خواهد شد.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز سفر منطقه ای زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور افغانستان از پاکستان با هدف اعلامی رایزنی برای صلح افغانستان اظهار داشت: به نظر نمی رسد وی در پاکستان دستاورد خاصی داشته باشد.

وی تصریح کرد: هدف خلیلزاد این است که از مقامات پاکستانی بخواهد حمایت خود را از مخالفان مسلح دولت افغانستان کاهش دهند و در روند صلح افغانستان همکاری کنند، صلحی که البته امریکا می خواهد آن را بر اساس منافع راهبردی خود مدیریت کند. خلیلزاد همچنان می خواهد فشارهایی را که از سوی امریکا بر پاکستان اعمال شده بود، مورد ارزیابی قرار دهد که آیا توانسته در رویکرد سیاست خارجی پاکستان نسبت به تحولات افغانستان تغییری ایجاد کند.

این کارشناس سیاسی گفت: وی احتمالاً حامل پیام های جدیدی برای اسلام آباد خواهد بود مبنی بر اینکه اگر پاکستان در برنامه صلح افغانستان همکاری کند می تواند امتیازاتی را از جانب امریکایی ها دریافت کند ضمن اینکه کاهش تنش در مناسبات امریکا و پاکستان هم می تواند مورد نظر باشد.

نظری با اشاره به سفرهایی که خلیلزاد به کشورهای دیگری مانند عربستان سعودی و قطر هم خواهد داشت عنوان کرد: این سفرها از زوایای مختلف قابل بحث است اما آنچه می تواند برای آقای خلیلزاد چالش برانگیز باشد سیاست خارجی پاکستان است. به نظر می رسد که نماینده امریکا در رابطه با پاکستان ناکام می شود زیرا پاکستانی ها به دنبال امتیازات کلانی هستند، اما در رابطه با کشورهای عربی احتمالاً به موفقیت هایی دست پیدا خواهد کرد.

به گفته این استاد دانشگاه این کشورها وابستگی هایی به امریکا دارند و نگرانی هایی هم از مشکلات درونی خود دارند زیرا به خاطر استبداد دولت های این کشورهای عربی در صورتی که زمینه های افراطی گری در آن ها مساعد شود شرایط فروپاشی آن ها هم فراهم خواهد شد بنابراین برای ادامه حیات سیاسی خود به پشتیبانی امریکا احساس نیاز می کنند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: واشنگتن در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارد از یکسو رقابت های کلان با چین در دستور کارش قرار دارد و از طرف دیگر تکنولوژی روسی حتی در حال صادر شدن به هند است، بنابراین در حالی که جنگ دیپلماتیک بین روسیه و امریکا و جنگ تجاری میان چین و امریکا جریان دارد، متحدان امریکا در منطقه هم شکست سختی خورده اند و ترکیه نیز به منتقد امریکا تبدیل شده، امریکا نمی تواند فشار چندانی بر پاکستان اعمال کند و فشار بر پاکستان این کشور را به سوی چین و روسیه سوق خواهد داد.

به گفته نظری تا زمانی که در استراتژی سیاست خارجی امریکا تغییرات ساختاری ایجاد نشود و جلب اعتماد کشورهای منطقه مورد توجه قرار نگیرد، مشکلات این کشور بیشتر خواهد شد و در افغانستان به موفقیت دست نخواهد یافت چنانکه در حال حاضر طالبان بر بخش زیادی از افغانستان کنترل دارند و این به معنای شکست برنامه مبارزه با تروریزم امریکا است ضمن اینکه گروه های افراطی هم در این کشور رو به رشد و وضعیت امنیتی نگران کننده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که امریکا نتواند این مشکلات را حل کند هزینه های مالی، جانی و جایگاهی قابل توجهی را متحمل خواهد شد، ضمن اینکه جایگاهش با خدشه شدید در سطح بین المللی مواجه می شود که می تواند شیب افول امریکا را در منطقه تند تر کند.

 

کلیدواژه