روسیه از حضور داعش در افغانستان و مرزهای آسیای میانه احساس خطر می کند
(last modified 1397-07-16T08:38:11+00:00 )
میزان 16, 1397 13:08 Asia/Kabul

روسیه از حضور داعش در افغانستان و مرزهای آسیای میانه احساس خطر می کند به همین دلیل نگرانی خود را در این خصوص در سازمان ملل متحد ابراز کرده است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: روسیه از حضور داعش در افغانستان و مرزهای آسیای میانه احساس خطر می کند به همین دلیل نگرانی خود را در این خصوص در سازمان ملل متحد ابراز کرده و خواستار مقابله با این گروه شده است.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات معاون نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد و درخواست وی برای تحریم علیه داعش در افغانستان گفت: بعد از شکست داعش در سوریه و عراق در خصوص حضور این گروه تروریستی در افغانستان و بویژه در شمال این کشور نگرانی وجود دارد.

وی افزود: برخی از گروه های تندرو طالبان هم به داعش گرایش دارند و برخی از آن ها به این گروه پیوسته اند، بخش های شمالی افغانستان هم با برخی از کشورهای آسیای میانه هم مرز است و این سبب نگرانی روسیه است که اقدامات پیشگیرانه ای هم در مرزهای خود روی دست گرفته، اکنون هم در سازمان ملل این موضوع را مطرح کرده تا توجه جهان را بیشتر به سوی این موضوع جلب کند.

این کارشناس سیاسی همچنان گفت: گروه های تروریستی در سطح جهان و منطقه از جمله افغانستان بدون پشتوانه خارجی نمی توانند به حیات خود ادامه دهند و بدون شک قدرت های خارجی پشت آنان حضور دارند همانگونه که در سوریه و عراق از تروریست ها حمایت می کردند.

به گفته امینی گروه طالبان از گذشته ها در افغانستان فعال بوده و فعالیت های خود را گسترش داده که آن هم بدون حمایت کشورهای خارجی امکان پذیر نبوده و نیست، این حمایت از سوی خارجی ها هم به خاطر تامین منافع خودشان است.

امینی یادآور شد زمانی که پدیده تروریزم یک پدیده جهانی است، بدون همکاری جهانی هم امکان از بین رفتن و تضعیف آن وجود ندارد. به هر صورت اگر برخی قدرت های خارجی از این گروه های تروریستی حمایت می کنند، در مقابل وجدان های بیداری هم در جهان وجود دارد که علیه این گروه ها دست به کار شوند و یا حداقل صدای خود را بلند کنند.

وی اضافه کرد: سازمان ملل متحد هم یک مرجع جهانی است و زمانی که این موضوع از آنجا مطرح می شود بدون شک صداهایی از گوشه و کنار جهان بلند می شود تا اقداماتی علیه داعش در افغانستان هم صورت بگیرد.

 

کلیدواژه