واکنش سنای افغانستان به امضای قرارداد استخراج معادن این کشور در آمریکا
(last modified 1397-07-23T14:59:07+00:00 )
میزان 23, 1397 19:29 Asia/Kabul
  •  واکنش سنای افغانستان به امضای قرارداد استخراج معادن این کشور در آمریکا

رئیس مجلس سنای افغانستان اعلام کرد، امضای قرارداد استخراج معادن این کشور در واشنگتن پذیرفتنی نیست.

هفته گذشته «نرگس نهان» وزیر معادن افغانستان با سفر به واشنگتن قرارداد استخراج معادن طلا و مس این کشور را با شرکت‌های آمریکایی-انگلیسی مخفیانه امضا کرد.

«فضل‌هادی مسلم یار» رئیس مجلس سنای افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد دولت محمد اشرف غنی  باید درباره واگذاری معادن طلا و مس افغانستان به شرکت‌های آمریکایی-انگلیسی به مردم  توضیح دهد.

وی افزود: مردم افغانستان مالک معادن این کشور هستند و قرارداد استخراج آن نیز باید به صورت شفاف در داخل افغانستان امضا شود.

مسلم یار خاطرنشان کرد پس از پایان انتخابات پارلمانی در بیستم اکتبر، مقامات وزارت معادن افغانستان به مجلس سنای این کشور احضار می‌شوند.

واگذاری معادن افغانستان به شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.به تازگی فعالان مدنی افغانستان بر لزوم لغو قرارداد استخراج معادن توسط آمریکا و انگلیس تاکید کردند.

واکنش به واگذاری استخراج معادن مس و طلا افغانستان به شرکت های آمریکایی و انگلیسی از سوی وزارت معادن افغانستان،ناشی از شفاف نبودن قراردادهای مربوط به این پروژه و عدم اطلاع رسانی دقیق دولت کابل در این زمینه است.

پنهان کاری وزارت معادن افغانستان درباره جزییات قرارداد واگذاری استخراج معادن مس و طلا به شرکت های آمریکایی وانگلیسی موجب شده تا نگرانی بسیاری دربین مردم، فعالان مدنی و نهادهای قانونگذاری افغانستان درباره اراده دولت کابل  درصیانت از ثروت های ملی ومنابع غنی طبیعی این کشور به وجود آید.

مشخص نبودن راهبرد وزارت معادن افغانستان درباره نحوه واگذاری و بهره برداری از معادن و منابع طبیعی این کشور موجب سوء استفاده شرکت های غربی برای تاراج ثروت های ملی افغانستان شده است. در همین راستا در سال گذشته،شرکت آمریکایی بلک واتر که خدمات امنیتی ارائه می کند برغم کارنامه سیاه خود درافغانستان به صراحت از تلاش خود برای دست یابی به معادن افغانستان خبر داد.

این درحالی است که ماهیت فعالیت شرکت بلک واتر امنیتی است وهیچگونه ارتباطی با مسائل معدنی و استخراج معادن ندارد.بلک واتردرعراق وافغانستان به بهانه ارائه خدمات امنیتی خصوصی مرتکب جنایات متعددی از جمله کشتارهای هدفمند و سازمان یافته شهروندان این دو کشور شد که نهایتا در اثر فشارهای داخلی مجبور به خروج از افغانستان و عراق شد.

معادن بکر و دست نخورده افغانستان وسوسه های بسیاری را در بین شرکت های غربی برای دستیابی به ثروت های هنگفت از طریق استخراج و فروش معادن غنی این کشوربرانگیخته است.

طبق آمارهای منتشر شده، معادن افغانستان بیش از سه هزار میلیارد دلار ارزش دارد که البته برخی کارشناسان این آمارها را کمتر از میزان واقعی ذخایر معدنی این کشور ارزیابی کرده اند.

علاوه بر این،فقدان برنامه ریزی دولت افغانستان برای نحوه بهره برداری از معادن و حفاظت از منابع غنی این کشورموجب شده تا استخراج غیر قانونی معادن افغانستان توسط برخی افراد و شرکت ها همچنان  ادامه پیدا کند.

درحالی ظرفیت های بی نظیر معادن در توسعه افغانستان دستکم از لحاظ صیانت از معادن و تلاش برای ایجاد ارزش افزوده مبتنی بر فراوری داخلی از سوی دولت کابل مورد غفلت قرار گرفته است که کارشناسان اقتصادی می گویند درآمدهای حاصل ازاستخراج معادن افغانستان در چارچوب یک راهبرد بلند مدت مبتی بر منافع ملی می تواند موجب تحول اقتصادی دراین کشور بشود.

«حسیب الله موحد» کارشناس اقتصاد درکابل می گوید،درآمد معادن، تاثیرات عظیم اقتصادی اجتماعی بر زندگی مردم افغانستان دارد و فرصت اشتغالزایی خوبی را می تواند مهیا کند.

با توجه به جایگاه راهبردی معادن غنی افغانستان در توسعه اقتصادی این کشور نگرانی در افغانستان درباره ضعف دولت کابل در توجه جدی به این ظرفیت ملی و بی نظیرافزایش یافته است.