نگاهی به اهداف واقعی آمریکا از خروج از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد
(last modified 1397-08-01T07:20:45+00:00 )
عقرب 01, 1397 11:50 Asia/Kabul
  • «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا
    «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا

اعلام خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، واکنش های منفی زیادی را در سطح جهانی موجب شده است. این اقدام ترامپ در راستای رویکرد کلی وی در زمینه خروج از توافق ها و پیمان ها البته این بار در حوزه نظامی صورت گرفته و پیش بینی می شود که آثار و تبعات زیانباری برای صلح و امنیت بین المللی به همراه خواهد داشت.

بهانه اصلی آمریکا برای خروج از این پیمان راهبردی و بسیار مهم نقض مفاد آن توسط روسیه است. واشنگتن مدعی است مسکو در سال های اخیر سامانه های موشکی را توسعه و مستقر کرده است که بر خلاف ضوابط مندرج در پیمان نیروهای هسته ای میانبرد است.

با این حال روسیه شدیدا این اتهام واشنگتن را رد کرده و بر نقض این پیمان توسط آمریکا تاکید می کند. در جدیدترین تحول در این زمینه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا با سفر به مسکو به رایزنی با مقامات ارشد سیاسی و امنیتی روسیه درزمینه مسائل مورد دو جانبه از جمله خروج امریکا از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد پرداخت.

بولتون در مصاحبه ای در مسکو به نکته ای اشاره کرد که شاید آن را دلیل واقعی خروج آمریکا از این پیمان دانست.بولتون اعلام کرد: توافق درباره پیمان نیروهای هسته ای میانبرد در نشست با همتای روسی مطرح شد، ما معتقدیم که ماندن در این پیمان تنها با مشارکت روسیه و آمریکا ممکن نیست.

اشاره مشاور امنیت ملی آمریکا به چین است که در سال های اخیر در راستای دکترین نظامی جدید خود نه فقط به بهسازی و ارتقای نیروهای مسلح خود پرداخته، بلکه توسعه انواع موشکهای بالستیک و کروز کوتاه برد و میانبرد را در دستور کار صنایع نظامی خود قرار داده است.

هدف چین ایجاد نیروی موشکی قابل توجهی است که بتواند با تهدیدات آمریکا به ویژه در دریای جنوبی چین مقابله کرده و توان هدف قرار دادن شناورها و پایگاههای نظامی آمریکا در غرب اقیانوس آرام را داشته باشد.

بدین ترتیب آمریکایی ها بر این گمان هستند که چین توانایی روز افزونی برای هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا در جزیره گوام، کره جنوبی، ژاپن و گروههای ناو هواپیمابر آمریکا را پیدا کرده است.

لذا در سخنان ترامپ در زمینه خروج از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد نیز صراحتا به تهدیدات موشکی چین اشاره شده بود .ترامپ در این زمینه گفت: آمریکا تسلیحات هسته ای اش را توسعه خواهد داد، مگر اینکه روسیه و چین توسعه تسلیحات هسته ای شان را متوقف کنند. ترامپ در واقع به بهانه نقض این پیمان از سوی روسیه و به دلیل آن که این پیمان، آمریکا را از گسترش سلاح های جدید برای مقابله با زرادخانه موشکی چین در شرق آسیا بازمی‌ دارد، به اعلام خروج آمریکا از این پیمان مهم هسته ای پرداخت.

به نظر می رسد که اکنون مولفه جدیدی در توازن هسته ای بین المللی وارد شده است.حتی اگر روسیه به خواسته های آمریکا به منظور ترغیب واشنگتن به ادامه حضور در پیمان نیروهای هسته ای میانبرد گردن بنهد و سامانه های موشکی مد نظر آمریکا را نابود کند، اما واشنگتن خواهان آن است که چین نیز به مفاد این پیمان بسیار مهم خود را متعهد نماید و از توسعه موشکهای کوتاه برد و میانبرد بالستیک و کروز خودداری کند.

البته پاسخ پکن به این خواسته واشنگتن روشن است. چین اقدامات خود در زمینه توسعه موشکی را در راستای حفاظت از امنیت ملی و منافع ملی و پاسخی به تهدیدات روز افزون نظامی آمریکا در منطقه آسیا –اقیانوس آرام می داند و به هیچ روی حاضر به کنار نهادن این برنامه نیست.

بدین ترتیب باید با وضعیت موجود پیمان نیروهای هسته ای میانبرد که برای بیش از 30 سال موجب کاهش تهدیدات هسته ای در اروپا شده بود را پایان یافته انگاشت. مساله ای که باعث نگرانی شدید اروپایی ها شده و واکنش اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اروپایی مانند آلمان و فرانسه و درخواست آنها برای حفظ و پایبندی به این پیمان را موجب شده است./

 

کلیدواژه