امریکا و طالبان باهم در ارتباط و هماهنگ هستند و جنگی بین آن ها وجود ندارد
(last modified 1397-08-07T11:17:14+00:00 )
عقرب 07, 1397 15:47 Asia/Kabul

امریکا و طالبان باهم در ارتباط و هماهنگ هستند و اصولاً جنگی بین آن ها وجود ندارد به همین دلیل مردم هم نسبت به مساله مذاکرات صلح با طالبان بی اعتماد هستند

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: امریکا و طالبان باهم در ارتباط و هماهنگ هستند و اصولاً جنگی بین آن ها وجود ندارد به همین دلیل مردم هم نسبت به مساله مذاکرات صلح با طالبان بی اعتماد هستند.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات مسوولان امریکایی در هفتمین نشست گفت و گوهای امنیتی در هرات مبنی بر اینکه تنها راه پایان جنگ در افغانستان گفت و گو با طالبان است، عنوان کرد: تاکید بر بهبود وضعیت افغانستان از طریق گفت و گوهای صلح چیزی است که بارها تکرار و همواره گفته شده که مذاکره تنها راه رسیدن به صلح است، اما تاکنون شاهد رویداد جدی در باب مذاکرات صلح نبوده ایم در حالی که افغانستان به اندازه یک جنگ تمام عیار دچار خسارت شده است.

وی افزود: تکرار مکررات در زمینه ضرورت مذاکره برای رسیدن به صلح در نشست های مختلف که معمولاً به سفارش امریکایی ها هم انجام می شود هیچ سودی برای مردم افغانستان نداشته و از صلح خبری نیست ضمن اینکه نشست های غیرمسوولانه ای هم صورت می گیرد و هر کسی از هر طریقی اقدام به مذاکره می کند.

به گفته این استاد دانشگاه مذاکرات با طالبان انجام می شود اما دولت تعریفی از طالبان ارایه نمی کند و هیچ آدرس مشخصی هم از طالبان وجود ندارد، مراکز استخباراتی دنیا برای ادامه حضور خود روی پروژه طالبان سرمایه گذاری می کنند و آنچه به مردم افغانستان می رسد خسارات مالی و جانی است و از مذاکرات صلح نیز چیزی عاید آن ها نمی شود.

بیژن پور گفت: مردم هم دیگر به بحث مذاکرات صلح اعتمادی ندارند و مساله مذاکرات با طالبان به بحث مضحکی تبدیل شده است. مساله این است که امریکا و طالبان باهم در ارتباط بوده و هماهنگ هستند و اصولاً جنگی بین آن ها وجود ندارد، اگر جنگی هم وجود دارد این مردم افغانستان هستند که در آن قربانی می شوند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: طالبان به سفارش خود امریکایی ها تاکید می کنند که امریکایی ها باید از افغانستان خارج شوند اما امریکایی ها با این همه هزینه ای که در افغانستان کرده اند به این زودی ها خیال ترک این کشور و منطقه را ندارند.

بیژن پور در رابطه با نشست صلح افغانستان که قرار است به زودی در مسکو برگزار شود هم گفت: این نشست دو دوره برگزار شد، یک دوره هم پس از برنامه ریزی های زیاد کنسل شد، از سوی دیگر زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا در امور صلح در افغانستان تعیین شد و مذاکرات از گوشه دیگری آغاز شد تا جلو دسترسی روسیه به طالبان گرفته شود. اما روسیه دوباره قصد اقدام در این زمینه را دارد.

وی اضافه کرد: با وجود این امریکایی ها سعی خواهند کرد تلاش های روسیه به نتیجه نرسد به این ترتیب وقت تلفی می شود این بازی ادامه دارد و قدرت های مختلف از افغانستان به عنوان میدان رقابت های خود استفاده می کنند، بویژه امریکایی ها به طالبان و داعش دسترسی دارند و از پاکستان و برخی کشورهای عربی هم در این بازی خود کمک می گیرند.

 

کلیدواژه