درگیری در منطقه خاص ارزگان ولایت ارزگان افغانستان توسط طالبان محلی صورت گرفته است
(last modified 1397-08-14T08:47:57+00:00 )
عقرب 14, 1397 13:17 Asia/Kabul

درگیری در منطقه خاص ارزگان ولایت ارزگان افغانستان توسط طالبان محلی صورت گرفته و خسارات جانی و مالی زیادی به مردم این منطقه وارد آمده است

فعال فرهنگی-اجتماعی افغان گفت: درگیری در منطقه خاص ارزگان ولایت ارزگان افغانستان توسط طالبان محلی در این منطقه صورت گرفته و خسارات جانی و مالی زیادی به مردم این منطقه وارد آمده و موضع معاون دوم ریاست جمهوری در این زمینه هم مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی فصیحی غزنوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با قضیه خاص ارزگان اظهار داشت: طالبان محلی ساکن در این منطقه به مردم منطقه خاص ارزگان حمله و اقدام به آتش زدن خانه های مردم کرده اند، تاکنون حدود چهل نفر از مردم شهید، تعدادی زخمی و حدود چهارصد خانوار هم آواره شده اند.

وی با بیان اینکه این طالبان محلی با امکانات و تجهیزاتی که قبلا از نیروهای دولتی به غنیمت گرفته اند و تجهیزات دید در شبی که در اختیار دارند شبانه دست به عملیات می زنند، افزود: ممکن است این درگیری تا حدی ریشه های قومی هم داشته باشد اما طالبان در صفحات مجازی خود این اقدامات خود را به عنوان فتح و پیروزی مطرح کرده اند در حالی که افراد غیرنظامی شامل زنان و کودکان و افراد سالخورده شهید و زخمی و آواره شده اند و دولت هم تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

به گفته این کارشناس افغان نمایندگان این مناطق و ولایت غزنی در پارلمان افغانستان اعتراضاتی کرده اند و اخیراً سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از مردم منطقه ارزگان خاص خواسته بود که خودشان از خود دفاع کنند که این موضع با اعتراض مردم مواجه و اینگونه عنوان شد که این اظهارات به نوعی سلب مسوولیت مسوولان از خود است و مردم امکانات دفاعی ندارند.

فصیحی غزنوی اظهار کرد: مردم می گویند همین مسوولان بودند که آنان را خلع سلاح کردند با این قول که امنیت شان را تامین می کنند و مردم هم با همین امید سلاح های خود را به دولت تحویل دادند اما اکنون هزاره جات بویژه منطقه خاص ارزگان در تنگنای شدیدی قرار گرفته و هیچ کمکی از سوی دولت صورت نگرفته است.

این فعال اجتماعی-فرهنگی با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه این مساله یک منازعه قومی است و هیاتی را هم برای رسیدگی به آن تعیین کرده، عنوان کرد: طالبان محلی که از گروه طالبان هم کمک می گیرند، با هدف توسعه مناطق تحت تصرف خود اقدام به این عمل کرده اند.

وی اضافه کرد: هیاتی هم که تعیین شده اگر بتواند صلحی عادلانه برقرار کند، و طالبان هم غرامت بدهند و عدالت برقرار شود اقدام نیکی خواهد بود.

 

کلیدواژه