عقرب 15, 1397 09:56 Asia/Kabul
  • رئیس پارلمان افغانستان
    رئیس پارلمان افغانستان

پارلمان افغانستان، واکنش علمای این کشور به اظهارات رهبر شورای علمای پاکستان را خواستار شد.

رئیس پارلمان افغانستان اظهارات اخیر"مولانا طاهر اشرفی" که گفته‌ بود با کشته شدن "مولانا سمیع‌الحق" رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان، جنگ در افغانستان پایان نمی‌یابد، غیر مسئولانه توصیف کرد.

عبدالرؤف ابراهیمی  در نشست پارلمان افغانستان ،سخنان رهبرعلمای پاکستان را مداخله در امور داخلی افغانستان دانست و آنرا محکوم کرد.

وی افزود، کشته شدن مولانا سمیع‌الحق هیچ ارتباطی به مردم افغانستان نداشته و افغان‌ها هیچگاه خواهان بی‌ثباتی در هیچ کشوری نیستند.

«مولانا سمیع الحق»رئیس حزب جمعیت علمای اسلام و رئیس دارالعلوم حقانیه پاکستان روز جمعه درشهر راولپندی درمنزل شخصی خود بر اثر ضربات چاقو افراد ناشناس کشته شد. تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت قتل وی را نپذیرفته است.

درخواست رئیس پارلمان افغانستان از شورای علمای این کشور برای واکنش به سخنان رهبر علمای پاکستان،ناشی ازنگرانی های مطرح در آن کشور درباره متهم کردن کابل به دخالت در قتل مولانا سمیع الحق است.

اظهارات رهبر علمای پاکستان درباره اینکه با مرگ سمیع الحق جنگ در افغانستان پایان نمی یابد، از نظر برخی محافل و شخصیت های سیاسی در این کشور از جمله رئیس پارلمان افغانستان،متهم شدن غیر مستقیم افغانستان به دخالت در طراحی قتل رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان (شاخه سمیع الحق) است.

البته تحلیل سخنان مولانا طاهراشرفی این ارزیابی را حاصل می کند که از نظر رهبر علمای پاکستان، برخی محافل یا مقامات در افغانستان در قتل سمیع الحق دخالت داشته اند.به زعم مولانا طاهر اشرفی هدف از طراحی و اجرای سناریو قتل سمیع الحق،پایان یافتن جنگ در افغانستان بوده که به گفته رهبرعلمای پاکستان این هدف محقق نمی شود.

 با توجه به آنکه سمیع الحق در افغانستان و پاکستان رهبر معنوی طالبان خطاب شده بود،در سناریو ترسیم شده توسط مولانا طاهر اشرفی درباره قتل سمیع الحق،رهبر حزب جمعیت علمای اسلام قربانی هدف کلان خاتمه جنگ در افغانستان شده است.

این تصور رهبر علمای پاکستان در حالی است که چندی پیش هیاتی از شورای صلح افغانستان با سفر به پاکستان با مولانا سمیع الحق درباره برگزاری نشست مشترک علمای دو کشور به رایزنی پرداخت که نتیجه این گفتگو ها اعلام آمادگی و استقبال سمیع الحق ازبرگزاری این اجلاس بود.      

در سال های اخیر راهبرد دولت افغانستان در کنار مقابله با طالبان ،استفاده از ظرفیت های دولتی و غیر دولتی پاکستان از جمله شخصیت های مذهبی متنفذ از جمله سمیع الحق برای متقاعد کردن طالبان به ورود به روند گفتگوهای صلح با دولت کابل بود.

دردوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان،سمیع الحق از جمله ده شخصیت سیاسی و مذهبی پاکستان بود که کرزی به وی برای کمک به آشتی ملی در افغانستان نامه نوشت.

با توجه به تجربه افغانستان در پیامدهای انشعاب در گروه طالبان پس از مرگ ملامحمد عمر سرکرده پیشین طالبان و تاثیر آن بر پیچیده ترشدن روند صلح در این کشور به دلیل چند دستگی در این گروه،قتل سمیع الحق تنها به دشوارتر شدن زمینه تفاهم با طالبان برای برگزاری مذاکرات صلح منجر می شود.بنابراین،طراحی سناریوقتل سمیع الحق دردولت و دیگر نهادهای حکومتی در افغانستان با توجه به از دست رفتن شخصیت متنفذی که می توانست طالبان را به ورود به گفتگوهای صلح ترغیب کند،بسیار ضعیف است.

کلیدواژه