عقرب 19, 1397 12:13 Asia/Kabul
  • دوگانگی های مبارزه امریکا با تروریسم ازنگاه ظریف

در پی حادثه یازده سپتامبر 2001، جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت امریکا ،با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی مسلمانان،  آمریکا را  پرچمدار مبارزه  غرب علیه تروریسم  معرفی کرد؛ اما نتیجه کار  امریکا ، پاشیدن بذر جنگ و گسترش تروریسم  در منطقه و جهان بوده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز (جمعه) در توئیتی نوشت : اقدامات نظامی آمریکا در جهان تحت عنوان "نبرد با تروریسم" نه تنها هزینه سنگینی برای مالیات‌ دهندگان آمریکایی به دنبال داشته، بلکه خسارات جانی و مالی غیرقابل جبرانی را به عراق، سوریه، لیبی و یمن تحمیل کرده است.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گزارش موسسه واتسون که مقر آن در پنسیلوانیای آمریکا است، درباره هزینه‌ها و تلفات مبارزه ادعایی آمریکا با تروریسم، این نبرد را عامل اصلی شکل‌گیری داعش و شاخه‌های القاعده در منطقه خواند.
قراین نشان می دهد دولت ترامپ ونهادهای ترویج کننده اندیشه های افراط گرایانه ضد اسلامی در امریکا بدنبال دو هدف خطرناک هستند.
هدف اول: توجیه مداخلات مرگبار امریکا در غرب آسیا به بهانه مبارزه  با تروریسم است ؛ تروریسمی که آمریکا  آن را بوجود اورد تا از آن  بهره برداری سیاسی کند.
اما هدف دوم امریکا: مخدوش نشان دادن  اقدامات ایران در امر مبارزه با تروریسم است. در حالکه  ورود مستقیم  ایران به میدان مبارزه با تروریسم، زوال و نابودی داعش را محقق ساخته است .
مبارزه ادعایی امریکا با ترویسم،حاصلی جزکشتارانسان های بیگناه نداشته است. اگر امروز داعش در عراق  و سوریه شکست خورده، این موفقیت محصول مبارزه امریکا با داعش نبوده است، بلکه مرهون  فداکاری و جهاد  حقیقی و از خود گذشتگی نیروهای مردمی و بویژه مدافعان حرم بوده که مقابل داعش و حامیان  آنها ایستاده اند.
موسسه امور عمومی و بین‌الملل "واتسون " گزارشی را برای ماه جاری میلادی تحت عنوان «هزینه‌های انسانی جنگ‌های پسا یازده سپتامبر: مرگبار بودن آن و ضرورت شفاف‌سازی» منتشر کرده است  بر اساس  این گزارش  بیش از 500 هزار نفر دستکم در عراق و افغانستان و پاکستان از زمان آغاز به اصطلاح جنگ آمریکا علیه تروریسم بعد از حملات یازدهم سپتامبر سال 2011  کشته شده اند.
سپتامبر گذشته  گزارشی در پایگاه خبری سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی قربانیان تروریسم منتشر شد . در آن گزارش نیز به این نکته  اشاره شد که  اگر چه کشورهای بسیاری از تروریسم ضرر دیده اند، اما بیشتر تعداد قربانیان در تعداد اندکی از کشورهای عضو سازمان متمرکز شده اند. یعنی همان کشورهایی که به نوعی قربانی مبارزه امریکا با تروریسم شده اند. به عبارتی دیگر ؛سه چهارم قربانیان تروریسم  در پنج کشور افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه متمرکز هستند.
»
نوآم چامسکی» تحلیل‌گر و نظریه پرداز برجسته سیاسی، درباره دو گانگی های امریکا در مبارزه با تروریسم می گوید:"اگر می‌خواهید به تروریسم پایان دهید باید نخست بپرسید که چرا تروریسم اتفاق افتاد؟ دلایل اصلی آن چه بود و ریشه‌های عمیق‌تر آن چه بود؟"
تروریسم از دید گاه امریکا با  تروریسم به مفهوم واقعی ان فاصله زیادی دارد   .
آنگونه که  وزیر امورخارجه ایران اشاره می کند: افتضاح به بار آمده از اقدامات آمریکا ، به ویرانی در عراق، سوریه، لیبی و یمن منجر شده و داعش و گروه های متعدد وابسته به القاعده را شکل داده است.
با وجود این فضاحت ها، مقام های امریکا همچنان خود را مدعی مبارزه با تروریسم می دانند و ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کنند.این یک دوگانگی آشکاراست  و امریکا هر چه بر این دو گانگی  بیشتر اصرار ورزد بیشتر رسوا خواهد شد.

کلیدواژه