قوس 09, 1397 11:34 Asia/Kabul
  • مجمع مجالس آسیایی؛ نمایش قدرت آسیا

یازدهمین دوره نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی با حضور «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از روز پنجشنبه به مدت سه روز در شهر استانبول ترکیه گشایش یافت. 

مجلس شورای اسلامی ایران پایه‌گذار مجمع مجالس آسیایی است و دبیرخانه دائم آن هم در تهران قرار دارد. مجمع مجالس آسیایی سال 2006 در تهران اعلام موجودیت کرد. ریاست مجمع مجالس آسیایی دو ساله و اکنون در اختیار ترکیه است و سال آینده، 2019، ایران نشست بعدی مجمع مجالس آسیایی را برگزار خواهد کرد.

وجود ظرفیت‌های فراوان در کشورهای آسیایی ازجمله انرژی فراوان، منابع طبیعی متنوع و از همه مهمتر نیروی انسانی فراوان در آسیا، ایجاد مجمعی که بتواند این ظرفیت‌ها را هدایت و به سمت توسعه سیاسی و اقتصادی و در نهایت برقرای صلح و امنیت هدایت کند، لازم بود. به همین سبب، مجمع عمومی مجالس کشورهای آسیایی شکل گرفته است و اکنون همه تلاش‌ها بر ایجاد «پارلمان آسیایی» با هدف هدایت این مجمع به سمت اهداف تعیین شده، متمرکز شده است.   

تا پیش از این، 10 نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی برای ایجاد زمینه‌های گسترش همکاری و هم‌افزایی در بین کشورهای آسیایی برگزار شده است. اکنون نشست استانبول به‌عنوان یازدهمین دوره مجمع عمومی مجالس آسیایی در مسیر گسترش همکاری‌ها درحال برگزاری است.  

«محمدرضا مجیدی» دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه هدف از تشکیل این مجمع و نشست‌های سالانه آن، تاسیس «پارلمان آسیایی» است، گفت: "قاره آسیا از فرهنگ و تمدن‌های کهنی برخوردار است و ایجاد یک پارلمان آسیایی کمک خواهد کرد تا کشورهای آسیایی با همدلی مقابل چالش‌ها ازجمله تروریسم، فقر و بیماری ایستادگی کنند."

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم چهارشنبه‌شب با بیان اینکه نشست استانبول بر همکاری‌ها تمرکز دارد، گفت: "اگر پارلمان‌های آسیایی بتوانند همکاری‌ بین کشورهای آسیایی را شکل دهند، نتایج مثبتی حاصل می‌شود.

به‌طور قطع همکاری جمعی به حل مشکلات متنوع در مناطق مختلف آسیا کمک می‌کند. بیکاری، فقیر، تبعیض تا ناامنی و تروریسم چالش‌های امروز جامعه آسیاست. مجلس که عصاره اراده مردم است، محلی برای هم‌فکری و برنامه‌ریزی با هدف فراهم کردن زمینه افقی روشن است و در چنین شرایطی، تشکیل «پارلمان آسیایی» برای حل مشکلات بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. 

عوامل بیرونی در ایجاد این مشکلات نقش دارند و به گفته لاریجانی، با توجه به وضعیت به‌هم ریخته‌ای که آمریکایی‌ها برای همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای آسیایی به وجود آورده‌اند، باید از ظرفیت‌های موجود در آسیا به‌خوبی استفاده شود. 

سیاست و اقتصاد جهانی در آینده از آن آسیاست و در چنین شرایطی، ایجاد «پارلمان آسیایی» که بتواند نمایندگان کشورهای مختلف آسیایی را با تنوع فرهنگی و نژادی و برای یک هدف مشترک دور هم جمع کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اکنون مجمع مجالس آسیایی بیش از 40 عضو اصلی و 16 عضو ناظر دارد. این فراوانی اعضای مجمع عمومی مجالس آسیایی نشان از اهمیت این مجمع نزد مسئولان کشورهایی آسیایی دارد. 

شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌ای در هر مقیاسی نشانه خوبی برای همکاری مشترک و حل مشکلات است. همکاری ایران، روسیه، ترکیه و سوریه که با نام «روند آستانه» برای حل بحران سوریه شناخته می‌شود، الگوی موفقی برای بسط آن در آسیاست.  درهمین چارچوب، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز پنجشنبه در استانبول گفت: "همکاری‌های منطقه‌ای در بلوک‌های مختلف برای آسیا بسیار مفید است که به مرور می‌توان آن را گسترش داد.

کلیدواژه