محدود سازی برنامه موشکی ایران رویایی است که هرگز محقق نخواهد شد
(last modified 1397-09-13T05:15:47+00:00 )
قوس 13, 1397 09:45 Asia/Kabul
  • محدود سازی برنامه موشکی ایران رویایی است که هرگز محقق نخواهد شد

«برایان هوک» رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا ، از کشورهای اروپایی خواسته است که ایران را تحریم کنند.

برایان هوک ،روزدوشنبه در جمع خبرنگارانی که همراه با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا عازم بروکسل بودند گفت: «ما مایلیم شاهد آن باشیم که اتحادیه اروپا از تحریم‌هایی استفاده کند که برنامه موشکی ایران را هدف قرار می‌دهد

هوک با بیان اینکه آمریکا و اروپایی‌ها درباره آنچه وی «تهدید» موشکی از سوی ایران نامید ؛«ارزیابی مشترکی» دارند ادعا کرد اروپایی‌ها می‌دانند که ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. 

هفته گذشته نیز مایک پمپئو ، وزیر امورخارجه آمریکا  برای تهدید جلوه دادن توان موشکی ایران و ترغیب اروپایی ها به همراه شدن با آمریکا، ادعا کرد تهران یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده که توان حمل چندین کلاهک هسته ای را دارد.

یکی از سناریوی  واشنگتن پیش از خروج از برجام این بود که با نمایش تکه هایی از لاشه  موشک شلیک شده به ریاض، انرا ساخت ایران نشان دهد  و تهران را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تحریم فروش تسلیحات به یمن متهم کند.دولت ترامپ علاوه بر افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک برای همراه کردن اروپایی ها و چین و روسیه با خود در این موضوع، این نمایش را ترتیب داده بود تا به ظن خود جهان را ازبه اصطلاح  تهدید موشکی  ایران آگاه کند.اما خیلی زود نشانه های دروغ بودن ادعای امریکا  در این سناریو آشکار شد.

بلافاصله پس ازاین جنجال رسانه ای«فرحان حق» جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: مدارک قاطعی دال بر مشخص شدن کشور سازنده موشک های شلیک شده از یمن به عربستان وجود ندارد.

مجله فارن پالسی هم در تحلیلی  نوشت: شواهدی که دولت جدید کاخ سفید ارائه کرده در سازمان ملل تایید شده نیست و قطعات موشکی ارائه شده دارای بخش هایی بوده که ساخت آمریکا است.این ادعا ها وفضا سازی هادرحالی ادامه دارد که برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است.

امیر سرتیپ امیر حاتمی ،  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در این خصوص می گوید: 

"راهبرد دشمنان تضعیف اقتدارملی و توان دفاعی ایران است، ‌اما جمهوری اسلامی با تمام وجود اجازه نخواهد داد کسی به قدرت دفاعی کشور لطمه بزند. "

سیاست  امریکا به گونه ای طراحی شده تا کشورهای اروپایی حامی برجام  را وادار کند بجای حفظ «برجام» بر برنامه های موشکی و دیگر فعالیت ‌های ایران متمرکز شوند. 

موسسه صلح استکهلم در تحلیلی بر رفتار احتمالی اروپا می نویسد:

" در صورت بروز وضعیتی که در آن تحریم های آمریکا با تجارت قانونی اروپا با ایران تداخل پیدا کند، گزینه‌های اتحادیه اروپا می تواند عاملی حیاتی در تعیین سرنوشت برجام باشد."

اروپا  پیام های روشنی در این زمینه از ایران دریافت کرده است.

بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی درباره برجام‌اروپایی و موضع‌گیری کشورهای اروپایی در این زمینه، صریح و روشن است.رهبر معظم انقلاب  در سخنانی به مناسبت  سالگرد ارتحال آیت الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به اروپایی‌ها تصریح کردند :  

"تحمیل محدودیت بر توسعه موشکی کشورش خوابی است که هیچ گاه تعبیر نخواهد شد."

کلیدواژه