اجلاس روسای  مجالس  شش کشور آسیایی در تهران ؛نشستی در راستای همکاری برای مبارزه با تروریسم
(last modified 1397-09-17T05:51:56+00:00 )
قوس 17, 1397 10:21 Asia/Kabul
  • اجلاس روسای  مجالس  شش کشور آسیایی در تهران ؛نشستی در راستای همکاری برای مبارزه با تروریسم

دومین اجلاس رئیسان مجالس کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه امروز(شنبه) در تهران برگزار می شود.

سران مجالس شش کشور در کنفرانس تهران درخصوص تجربه تنظیم قانونگذاری و راهبرد مقابله با تروریسم و نیز همکاری های بین مجالس گفت وگو می کنند.

مقابله با تروریسم، تجارب گذشته، راهبردهای کنونی و اتخاذ رویکرد جدید و موثر منطقه‌ای، گسترش ارتباطات و تقویت همکاری های بین منطقه‌ای، از موضوعاتی است که در این نشست مطرح می‌شود.

حضور کشورهای مهم و تاثیر گذار منطقه در سطح  رییسان مجالس در نشست تهران و محورهای مورد بحث دراین اجلاس نشاندهنده اهمیت جهت گیری های جدید امنیتی در منطقه است.

تجربه نشان می دهد  رفتاربرخی کشورهای منطقه  و مداخلات بیگانگان عملا به ابزاری برای تحقق سیاست های سلطه جویانه قدرت های فرامنطقه ای تبدیل شده است.

علی لاریجانی ؛ رییس مجلس شورای اسلامی ،در دیدار با چن زو  Chen Zhu رئیس مجلس ملی چین با اشاره به این موضوع  گفت : آمریکا شمار زیادی از داعشی ها را به افغانستان منتقل کرده که این موضوع می تواند همان دردسری را که در عراق و سوریه به وجود آورد در مناطق دیگری از آسیا به وجود بیاورد.

این گونه رفتار ها نه تنها سهمی  در برقراری امنیت در منطقه ندارند، بلکه به بخشی از مشکلات امنیتی منطقه تبدیل شده اند.مستندات نشان می دهد که هواپیماهای آمریکایی با وجود داشتن اطلاعات دقیق از حضور تروریست‌ها در مناطق مشخص حاضر به انجام عملیات هوایی علیه آنها نشدند و در مواردی برای تروریست ها کمک رسانی داشته و یا سران داعش را از محاصره ارتش‌های سوریه و عراق نجات دادند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در تبیین اهمیت این گونه نشست ها  می گوید : معماری امنیتی منطقه باید بر اساس منافع مشترک کشورهای منطقه و به دست خود آنان تعریف و تبیین شود تا امکان قطع دخالت قدرت های خارجی و مقابله با یکجانبه گرایی فراهم گردد.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز برگزاری نشست گفتگوهای  امنیتی منطقه ای را گامی تاثیرگذار در افزایش هماهنگی منطقه ای در زمینه مقابله با تهدید تروریسم  ارزیابی کرده و معتقد است  : تروریسم دشمن مشترک است وکشورهای منطقه باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن در تعامل با یکدیگر و نهادهای بین المللی متمرکز کنند.

با توجه به ضرورت  اتخاذ سازوکارهای مشترک در مقابله با تروریسم و همچنین شرایط حادی که در این زمینه کشورهای منطقه  با آن دست به گریبان هستند ، برگزاری  نشست تهران در شرایط کنونی منطقه از اهمیتی مضاعف برخوردار است. واقعیت تلخ این است که تهدید تروریسم هنوز هم جدی و رو به گسترش است. تازه ترین نمونه در این زمینه ، حمله تروریستی روز پنجشنبه درشهرستان  چابهار واقع در جنوب شرق ایران است.

حمله تروریستی چابهار  نشان داد تلاش های سازمان‌یافته  برای ایجاد ناامنی در منطقه جریان دارد.این حادثه بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و پیامدهای پشتیبانی و حمایت آنها از تروریست‌ها را در معرض نگاه جهانیان قرار داد.

 

کلیدواژه