بیانیه کنفرانس تهران ؛ تاکید بر چند جانبه گرایی و همکاری منطقه ای برای مبارزه با تهدید های مشترک
(last modified 1397-09-18T05:40:41+00:00 )
قوس 18, 1397 10:10 Asia/Kabul
  •  بیانیه کنفرانس تهران ؛ تاکید بر چند جانبه گرایی و همکاری منطقه ای برای مبارزه با تهدید های مشترک

تهران روز شنبه میزبان روسای مجالس شش کشور آسیایی شرکت کننده در کنفرانس همکاری بین المللی با هدف پیشگیری و مقابله با تروریسم بود.

روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه درپایان کنفرانس تهران  در بیانیه ای بر نقش محوری  سازمان ملل متحد در تسهیل همکاری بین المللی با هدف پیشگیری و مقابله با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند.

بیانیه کنفرانس تهران  همچنین با ابراز نگرانی از اثرات مخرب تروریسم بر صلح، امنیت و توسعه، ریشه کن کردن تمامی اشکال تروریسم در منطقه و کنار گذاشتن معیارهای دوگانه در مقابله با تروریسم  را ضروری دانست.

کشورهای شرکت کننده در کنفرانس تهران هر یک به نوعی از تروریسم صدمه دیده اند. در عین حال  در این مجموعه تجربه های ارزشمندی از همکاری برای مبارزه با تروریسم وجود دارد که استفاده از ان برای ریشه کن کردن تروریسم حائز اهمیت است.

حملات تروریستی درایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه تصویری روشن از یک تهدید جمعی را نشان می دهد که مقابله با این تهدید نیازمند همکاری جمعی است.  مباحث مهمی که در این چارچوب در کنفرانس تهران مطرح  شد  بیانگر این نکته است که شش کشورمحور این همکاری  آماده توسعه همکاری ها از طریق  ایجاد یک ساز و کار ویژه برای تبادل اطلاعات برای  مبارزه با تروریسم و افراط گرایی هستند.

در حال حاضر  دو  تهدید جدی؛یعنی تروریسم و قاچاق مواد مخدر بعنوان منبع تامین مالی فعالیت های تروریستی در منطقه وجود دارد که بخش اصلی ان در افغانستان و پاکستان قراردارد و تبعات ان متوجه  کشورهای  دیگر است. به همین  جهت روسای مجالس شش کشور شرکت در کنفرانس تهران از تمامی تلاش ها برای دستیابی به صلح در افغانستان و حذف تهدیدات منطقه ای تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر استقبال کردند.

امریکا و برخی کشورها که خود را مدعی مبارزه با تروریسم می دانند درواقع بدنبال یکجانبه گرایی هستند و از تروریسم استفاده ابزاری می کنند. این رفتارها باعث شده کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم خود به فکر ساماندهی نظام منطقه ای باشند که نمونه بارز آن همکاری ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه است که الگویی موفق بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس روسای مجالس شش کشور منطقه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس تاکنون به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم با این پدیده شوم مواجه بوده ؛ هشت راهکار  را برای تحقق منطقه قوی‌تر ارائه کرد  و گفت ؛ تهران برای مشارکت در ساخت این منطقه قوی تر آماده است.

تحکیم پیوندهای چندجانبه و دوجانبه ؛ایجاد امنیت شبکه‌ای با همه همسایگان ؛ مشارکت جدی درفرآیندهای صلح‌سازی درمنطقه ؛ تقویت همه‌جانبه قدرت دفاعی وچندجانبه‌گرایی دردیپلماسی و قراردادهای تجاری از جمله راهبرد هایی است که رییس جمهوری اسلامی ایران  در کنفرانس تهران مطرح کرد.

'لی هیان' کارشناس و تحلیل گر رسانه ای چین با اشاره به نقش غیر قابل انکار ایران در  مبارزه با تروریسم می گوید : نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه  قابل چشم پوشی نیست.

'لی هیان' ؛ تروریسم را برای همه کشورهای منطقه خطرناک دانست و در بیان اهمیت  تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در منطقه افزود؛اگر مبارزه با تروریسم  تضعیف شود کشورهای مختلف دنیا در معرض ناامنی قرار خواهند گرفت.بی تردید ،امروزه امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد. در این راستا راهبردهایی که از سوی رئیسان مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه به کنفرانس تهران ارائه شد ، متضمن  حفظ  امنیت  جمعی با مشارکت کشورهای منطقه است.

 

کلیدواژه