جدی 02, 1397 17:03 Asia/Kabul

احتمال جایگزین شدن نیروهای برخی کشورهای اسلامی به جای نیروهای غربی در افغانستان وجود دارد

استاد دانشگاه کابل گفت: احتمال جایگزین شدن نیروهای برخی کشورهای اسلامی به جای نیروهای غربی در افغانستان وجود دارد.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به این احتمال که تعدادی از نیروهای کشورهای عربی و کشورهای اسلامی برای تامین امنیت در افغانستان جایگزین نیروهای غربی شوند، اظهار داشت: با توجه به حساسیتی که در برابر نیروهای خارجی بویژه نیروهای امریکایی وجود دارد، این مساله تاحدی تاثیرات مثبتی بر روحیه مردم این کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: دولت امریکا اعلام کرده که حدود هفت هزار نیروی خود را از افغانستان خارج می کند از سوی دیگر به این دلیل که برخی کشورهای قدرتمند منطقه مانند روسیه هم وارد صحنه شده اند این احتمال وجود دارد که نیروهای امریکایی به همان سرنوشتی دچار شوند که نیروهای روسی پس از اشغال افغانستان دچار شدند، بنابراین به فکر خروج افتاده است. به نظر می رسد که در چنین کشمکش هایی مردم افغانستان بیشترین آسیب را می بینند.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر در شرایط کنونی که مساله صلح افغانستان جدی تر شده به نظر می رسد که پاکستانی ها هم ظاهراً سیاست های خود را تغییر داده اند ضمن اینکه می خواهند تعدادی از سربازان خود را جایگزین نیروهای غربی در افغانستان کند.

فانوس عنوان کرد: به هر صورت بهتر است با خروج نیروهای غربی از افغانستان و طی مدتی که برنامه صلح به سرانجام می رسد نیروهایی از کشورهای منطقه برای تامین امنیت در افغانستان مستقر شوند تا اگر قرار باشد انتقال قدرتی هم صورت بگیرد، بدون مشکل انجام شود.

وی اضافه کرد: اکنون امریکایی ها می خواهند خود را از منجلابی که در آن گیر افتاده اند خارج کنند، اما به نظر می رسد برنامه هایی برای جایگزینی نیروهای غربی بویژه امریکایی در افغانستان وجود داشته باشد و احتمالاً این جایگزینی از نیروهای کشورهای اسلامی خواهد بود.

 

کلیدواژه