تاکید ایران بر همگرایی امنیتی در خلیج فارس؛حضور بیگانگان در منطقه مخل امنیت است
(last modified 1397-10-11T04:30:12+00:00 )
جدی 11, 1397 09:00 Asia/Kabul
  •  تاکید ایران بر همگرایی امنیتی در خلیج فارس؛حضور بیگانگان در منطقه مخل امنیت است

سیر تحولات منطقه نشان می دهد حضور مداخله جویانه بیگانگان در خلیج فارس  ، وجود بحران ها و عدم ثبات سیاسی در برخی کشورهای منطقه از عواملی است که  باعث به وجود آمدن تهدیدهایی برای امنیت جمعی در منطقه شده است.

سردار سرلشکر «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه در بازدید از تاسیسات نظامی در جزیره بوموسی(جنوب ایران) تاکید کرد : تامین امنیت در منطقه فقط با همراهی همه کشورهای منطقه شدنی است و حضور بیگانگان مخل این هدف است.

آمریکا اما با حضورنظامی  خود در منطقه و با تشدید  جریان ایران هراسی در صدد ایجاد فضایی تنش زا در روابط ایران با کشورهای منطقه است.در چارچوب همین استراتژی ،آمریکا مخالف همگرایی امنیتی بین ایران و کشورهای همسایه است و با فضا سازی های موهوم در منطقه پیوسته  القا می کند که ایران در منطقه یک تهدید بشمار می رود.این در حالیست که امریکا به بهانه برقراری امنیت وارد منطقه شده است اما  در هر جا که قدم گذاشت  نا امنی ایجاد کرد، نمونه این نا امنی ها را می توان در سوریه، عراق و افغانستان و خلیج فارس دید.  

حضور امریکا در منطقه دو تاثیر منفی و بلندمدت  داشته است.

تاثیر نخست  ؛ مسابقه تسلیحاتی است. از مهم ترین اهداف امریکا  ، به ویژه در دوره ترامپ دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی و فروش  جنگ افزاربا هدف ایجاد وابستگی شدید امنیتی  به امریکاست.

تاثیرمنفی دوم ناشی از حضور امریکا در منطقه  ایجاد شکاف در روابط منطقه ای  و  واگرایی امنیتی  هم سو با اهداف امریکا درمنطقه  است .

این در شرایطی است که موضوع مهم در حوزه خلیج فارس ؛ تحقق امنیت منطقه ای با تاکید بر امنیت جمعی است  .

روزنامه رای الیوم چاپ لندن  در یادداشتی به قلم عبدالستار قاسم، می نویسد  :

"برخی کشورهای عربی منطقه  به تحریک امریکا و در همسویی با اهداف اسراییل  ایران را بعنوان تهدید در منطقه معرفی می کنند در حالیکه فراموش کرده اند  صدها   میلیارد دلار برای  ایجاد نا امنی در منطقه  هزینه کردند."

 امریکا با سیاست هایی که ترامپ در پیش گرفته است سعی دارد ضمن  حذف ایران از معادلات امنیتی منطقه نگرانی هایی  را نسبت  به  امنیت تنگه هرمز ایجاد کند ؛اما قطعا ایران اجازه چنین تحرکاتی را به امریکا نخواهد داد .

هفته گذشته ناو هواپیمابر آمریکا وارد خلیج فارس شد.خبرگزاری اسپوتنیک با استناد به اخبار منتشره در رسانه های غربی نوشت ؛ناو هواپیما بر «یواس‌اس‌ جان سی‌استنیس» آمریکا که وارد خلیح فارس شد اولین کشتی جنگی حاضر در این آبها پس از خروج آمریکا از «برجام» است.

سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

درباره حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس خاطر نشان  کرد: ایران دائما آنها را رصد می کند و اشراف کاملی روی  نیروهای بیگانه دارد.

اقتدار ایران در حفظ امنیت در بالاترین سطح قرار دارد .این اقتدار هیچگاه به منزله تهدید علیه امنیت منطقه نبوده است ؛زیرا دکترین نظامی ایران صلح طلبی است . سخنان سرلشکر باقری تاییدی براین نکته است . رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اظهاراتش اما پیام روشنی هم درخصوص همکاری برخی کشورهای منطقه با آمریکا برای توطئه پراکنی در غرب آسیا داشت.

سرلشکر باقری تاکید کرد؛ دشمنان منطقه ای ایران بدانند  جمهوری اسلامی در کنار دکترین صلح طلبی، حضور نظامی قدرتمند و قاطعی هم دارد که در صورت لزوم ضمن دفاع از تمامیت ارضی خود، کشورهای پیشنهاد دهنده را هم مسئول عواقب بعدی می داند.

کلیدواژه