جمهوری اسلامی ایران؛ به دنبال همگرایی منطقه ای در رابطه با مساله صلح افغانستان
(last modified 1397-10-11T14:42:08+00:00 )
جدی 11, 1397 19:12 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران به دنبال همگرایی منطقه ای در رابطه با مساله صلح افغانستان است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال همگرایی منطقه ای در رابطه با مساله صلح افغانستان است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با گفت و گوی مقامات ایرانی با نمایندگان طالبان در تهران اظهار داشت: هدف مقامات جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست با نمایندگان طالبان کاملاً مشخص است، آنان به دنبال آن هستند که در رابطه با مساله افغانستان و صلح این کشور باید به همگرایی منطقه ای توجه بیشتری شود و در صورتی که امریکا بخواهد با کمک برخی کشورها مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشکل افغانستان را حل کند این کار عملی نیست.

وی افزود: همه کشورها باید مطمئن باشند آنچه در داخل افغانستان اتفاق می افتد روشن و شفاف است و پشت پرده مساله دیگری وجود ندارد و مساله داعش و داعش سازی در افغانستان مد نظر نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی این ها مسایلی است که سبب می شود کشورهایی مانند روسیه، ایران و حتی کشورهای آسیای میانه با طالبان در تعامل باشند تا مسایل را زیر نظر داشته باشند، بنابراین ورود جمهوری اسلامی ایران در این مساله در جهت همگرایی منطقه ای برای تامین صلح در افغانستان می تواند بسیار موثر باشد.

مژده عنوان کرد: دولت افغانستان در مساله مذاکرات زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان با طالبان نادیده گرفته شده اما مقامات ایرانی می گویند که دولت افغانستان هم باید در مذاکرات با طالبان دخیل باشد و این نشان می دهد که دور زدن دولت افغانستان برای آن ها سوال برانگیز بوده است.

وی همچنان یادآور شد ایران و افغانستان حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارند، در نزدیکی بخشی از این مرز مشترک طالبان مستقر هستند و مسایل داخل افغانستان بر ایران تاثیرگذار است، بنابراین لازم است که به نقش کشورهای دیگر از جمله ایران در رابطه با مساله افغانستان توجه شود.

مژده اظهار کرد: اگر اینگونه تصور شود که فقط امریکا می تواند با کمک دوستان خود در افغانستان صلح برقرار کند اشتباه است زیرا طبق تجربه گذشته مشکلات از طریق همگرایی منطقه ای و بی طرف بودن افغانستان قابل حل است.

وی اضافه کرد: در مورد تلاش های زلمی خلیلزاد هم اطمینان خاصی وجود ندارد، این تلاش ها مبهم است و مشخص نیست که چرا به جای حکومت افغانستان کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات در مساله این کشور دخیل می شوند.

 

کلیدواژه