هند در زمینه های مختلف از جمله تقویت نیروهای نظامی با افغانستان همکاری دارد
(last modified 1397-10-18T12:50:00+00:00 )
جدی 18, 1397 17:20 Asia/Kabul

هند با افغانستان در زمینه های مختلف از جمله تجهیز و آموزش نیروهای نظامی افغان همکاری های مثبتی داشته و دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: هند با افغانستان در زمینه های مختلف از جمله تجهیز و آموزش نیروهای نظامی افغان همکاری های مثبتی داشته و دارد.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اینکه پس از سفر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به دهلی نو دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا و نارندرا مودی صدراعظم هند در تماس تلفنی در تماس تلفنی بر همکاری های بیشتر در افغانستان تاکید کردند، اظهار داشت: هند به نوعی منافع امریکا را هم در افغانستان دنبال می کند.

وی افزود: هند از کشورهایی است که از گذشته ها و بویژه پس از سال 2001 با افغانستان همکاری های بزرگی داشته و روابط نزدیک بین امریکا و هند در افغانستان هم گاهی منافع پاکستان را در این کشور به مخاطره انداخته و اسلام آباد هموراره از فعالیت های هند در افغانستان نگران بوده چنانکه هرگاه روابط هند و افغانستان نزدیک تر شده پاکستان تلاش کرده که این روابط را دچار خدشه کند.

به گفته این کارشناس افغان سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به هند هم نشان دهنده تعهد دو کشور برای همکاری در زمینه های صلح، امنیت و پیشرفت در افغانستان است از طرف دیگر امریکا این مساله را درک کرده که هند می تواند به عنوان کشوری عمل نماید که منافع امریکا را در افغانستان تامین کند و به افغانستان هم در تامین امنیت کمک کند.

جمالیار یادآور شد که هند در رابطه با تجهیز و آموزش نیروهای نظامی افغان هم همکاری کرده و در سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به دهلی نو هم وعده اعطای چهار هلیکوپتر نظامی را به این کشور داد.

وی اظهار کرد: به هر صورت هند به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه جایگاه خاص خود را داشته و در قضایای افغانستان هم به نوعی در راستای سیاست های امریکا عمل کرده و شرایط به گونه ای رقم خورده که حتی اگر تمام نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند، هند به عنوان حامی منافع امریکا می تواند فعال باشد.

این کارشناس سیاسی در رابطه با بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که پیشتر از سوی دونالد ترامپ مطرح و سپس رد شد هم گفت: به نظر نمی رسد که بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بصورت جدی مطرح باشد، مدیریت برنامه های امریکا در افغانستان تنها در اختیار ترامپ نیست و سیاستمداران بزرگ امریکایی از سال ها قبل در این زمینه کار کرده اند.

وی اضافه کرد: خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان حداقل تا چند سال آینده بعید به نظر می رسد هرچند ممکن است تعدادی از این نیروها خارج و تعدادی دیگر جایگزین آن ها شوند.

 

کلیدواژه