دلو 06, 1397 15:35 Asia/Kabul

تمام اتباع خارجی مشغول به کار در جمهوری اسلامی ایران باید دارای کارفرما باشند، پروانه کار یا کارت کار داشته باشند و بیمه تامین اجتماعی شوند

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تمام اتباع خارجی مشغول به کار در جمهوری اسلامی ایران باید دارای کارفرما باشند، پروانه کار یا کارت کار داشته باشند و بیمه تامین اجتماعی شوند.

علی اقبالی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران کارگران خارجی از هر کشوری که باشند باید کارفرما داشته باشند و این قانون کارگر آزاد یا خویش فرما را نمی پذیرد.

وی افزود: در سال های قبل هم کارفرمایان اتباع خارجی از طریق مدارکی که ارایه می شد، احراز هویت می شدند و به استناد آن ها پروانه یا کارت های کار اتباع خارجی صادر و یا تمدید می شد.

به گفته این مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از دو سال قبل بیمه تامین اجتماعی برای اتباع خارجی که در ایران کار می کنند اجباری شده و ماده 5 قانون تامین اجتماعی و ماده 148 قانون کار صراحت دارد که کارفرما باید کارگر را بیمه کند، بیست درصد هزینه بیمه را باید کارفرما و هفت درصد را هم کارگر پرداخت نماید بنابراین کارفرما باید مشخص باشد تا ما بتوانیم پروانه کار را در اختیار کارگر قرار دهیم.

اقبالی با اشاره به صدور دفترچه هایی برای کارگران روزمزد در سال های گذشته و حذف آن ها در سال جاری گفت: کارگران روزمزد هرجا که کار می کردند در انتهای روز باید امضای کارفرما را در آن دفترچه ها درج می کردند اما کارگرانی که حین کار آسیب می بینند باید بحث بیمه شان حل شده باشد و اصرار برای داشتن کارفرما هم به همین دلیل است.

وی تصریح کرد: بسیاری اوقات اتفاق می افتد که کارگر در جریان کار آسیب می بیند و هیچ کارفرمایی آن را به عهده نمی گیرد و حتی شاهد فوت کارگرانی بوده ایم که نمی توانیم ثابت کنیم برای چه کسی کار می کرده از اینرو به نفع کارگر است که در قالب یک کارفرما بیمه شود و کار کند تا اگر احیاناً آسیب دید بتوانیم از بیمه مسوولیت مدنی کارفرما که برای پروژه یا کارگاه خود دارد استفاده کرده و فرد آسیب دیده را درمان کنیم.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران یادآور شد که بیشترین حجم مراجعات برای دریافت کارت کار از سوی اتباع خارجی در سال 1394 بوده که در قالب پناهندگی 200 هزار پروانه کار صادر کردیم و سال بعد از آن به دلیل اینکه اقامت گذرنامه های خانواری تمدید نشد تعداد کاهش پیدا کرد و تنها برای دارندگان کارت های آمایش کارت کار صادر شد. امسال هم برای اینکه مدارک اتباع خارجی دیر تمدید شد و ما مهلت کمی برای تمدید داشتیم شاهد حداقل تعداد بودیم.

به گفته اقبالی اتباع خارجی باید بدانند که داشتن کارت اقامت مجوزی برای کار کردن نیست، کارکرانی که بدون کارت کار مشغول به کار باشند کارفرمایانشان جریمه می شوند و تعهدی هم برای درمان کارگران آسیب دیده وجود ندارد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: برای کارهایی که در برخی استان ها دارای ویژگی های خاصی هستند و یا بیشتر اتباع خارجی مشغول به کار خاصی می باشند برنامه هایی روی دست است که مشکلات به حداقل برسد، افراد به هر صورت باید کارت های کار خود را تمدید کنند تا بیمه آن ها هم تمدید شود.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران یادآور شد: تمام اتباع خارجی که بتوانند در ایران شرکت ثبت کنند به عنوان یک شخصیت حقوقی مطرح می شوند، از اتباع افغانستانی هم کسانی هستند که شرکت ثبت کرده اند و به عنوان بازرگان و تاجر در ایران زندگی می کنند، دارای گذرنامه می باشند و با گذرنامه می توانند در هر یک از استان های ایران شرکت ثبت کنند، فعالیت تجاری کنند، کارت بازرگانی داشته باشند، ملک خریداری و از خدمات بیمه ای استفاده کنند و فرزندانشان در ایران تحصیل کنند.

وی پیشنهاد کرد: اتباع خارجی که توانایی مالی دارند و یا از نظر فنی-مهندسی به بازرگانی و تجارت آشنایی دارند شرکت ثبت کرده و در قالب آن فعالیت کنند.

 

کلیدواژه