دلو 17, 1397 16:42 Asia/Kabul

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران یاس مردم افغانستان که در نتیجه کودتای کمونیستی ایجاد شده بود به امید تبدیل شد

شخصیت فرهنگی-جهادی افغان تاکید کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران یاس مردم افغانستان که در نتیجه کودتای کمونیستی ایجاد شده بود به امید تبدیل شد.

محمود ذکی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: در هفتم ثور (اردیبهشت) سال 1357 خورشیدی کودتای کمونیستی در افغانستان بوقوع پیوست و بر اساس ایده هایی که برای کمونیستی نمودن مردم افغانستان داشتند با شدت تمام بسیاری از افراد را به خاک و خون کشیدند و تعداد زیادی از مردم هم آواره شدند.

وی افزود: بسیاری از کشورهای منطقه و مردم خود افغانستان از وضعیت این کشور ناامید شده بودند اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن سال 1357 این ناامیدی به امید تبدیل شد و آزادگان و مبارزان اعم از شیعه و سنی به رهایی مردم از زیر یوغ استعمارگران و مستکبران امیدوار شدند.

مسوول مرکز فرهنگی باقرالعلوم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: این انقلاب نقطه عطفی برای تمام مبارزان، انقلابیون و روشنفکران دنیا بود.

آقای ذکی گفت: فتح مکه و ظهور منجی عالم بشریت از مصادیق آیه شریفه ی "و قل جاءالحق و ذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا" است اما یکی از مصادیق دیگر آن می تواند پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) باشد، کسی که نظام شاهنشاهی را سرنگون و حاکمیت اسلام را برپا کرد.

این فعال فرهنگی افغان اظهار کرد: رهبری انقلاب اسلامی ایران را عالم عاملی بر عهده داشت که هم مرجع بود هم عارف، هم شجاع و هم در صحنه و تمام آزادگان جهان چه شیعه و چه سنی، چه مسلمان و چه غیر مسلمان به این انقلاب عشق می ورزیدند زیرا امام خمینی (ره) داعیه بیداری و رستگاری داشت. این داعیه برای تمام مسلمانان و بلکه تمام بشریت بود.

آقای ذکی عنوان کرد: چون این ندا و داعیه با فطرت بشر عجین است انسان های وارسته و مبارز به آن دل بستند و اگرچه امام (ره) اکنون در بین ما نیست اما راه و رهنمودهایش فرا راه رهروان است. امام خمینی (ره) کار، مبارزه و همه چیز را برای خدا می دانست، خودش عمل می کرد و به دیگران هم توصیه می کرد که از هیچ کس به جز خدا نباید هراس داشته باشند.

وی اضافه کرد: امام (ره) شعار نه شرقی و نه غربی را هم به این دلیل نداد که با هیچ کشور شرقی و غربی مناسبات و ارتباط وجود نداشته باشد بلکه برای تاکید بر این نکته بود که انسان ها نباید غلام هیچ قدرتی باشند و همچنان به استقلال تاکید می کرد به این دلیل که وابستگی سبب ذلت و خواری می شود.

 

کلیدواژه