دلو 29, 1397 11:08 Asia/Kabul

طالبان در رابطه با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و رفع تهدید علیه امریکا از خاک افغانستان به توافقات نسبی با امریکایی ها رسیده اند

سخنگوی طالبان گفت: در رابطه با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و رفع تهدید علیه امریکا از خاک افغانستان به توافقات نسبی با امریکایی ها رسیده ایم.

ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امروز 18ماه فبریه 29 دلو (بهمن) قرار است که در پاکستان و به دعوت رسمی دولت این کشور نشستی برگزار شود که هیاتی از طالبان در آنجا با صدراعظم پاکستان دیدار خواهد داشت و در رابطه با مسایل افغانستان و پاکستان و مساله مهاجرین و برخی مشکلات تاجران افغان در پاکستان گفت و گو می شود و همزمان با زلمی خلیلزاد نماینده امریکا هم یک دیدار مقدماتی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اما مذاکرات اصلی که تاریخ آن 25 فبریه 6 حوت (اسفند) تعیین شده در دوحه قطر انجام خواهد شد که اتخاذ آمادگی ها برای آن هم جریان دارد.

این مقام طالبان در مورد اظهارات اخیر رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا که گفته تا زمانی که وضعیت میدانی در افغانستان بهبود پیدا نکند نیروهای امریکایی از افغانستان خارج نمی شوند و با هرگونه تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی مخافت می شود، عنوان کرد: مذاکرات ما با امریکایی ها در مورد دو موضوع مهم است که یکی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و پایان کامل اشغال و دیگری رفع تهدید علیه امریکا و دیگر کشورها از خاک افغانستان است که توافقات نسبی هم در این زمینه صورت گرفته است و امیدوار هستیم پیشرفت هم حاصل شود.

به گفته سخنگوی طالبان اما افرادی در دولت امریکا که چنین اظهاراتی را مطرح می کنند به خاطر منافع خودشان است، برخی از نظامیان امریکایی در تولید اسلحه، قاچاق مواد مخدر و جنایات متعدد دیگر دست دارند و تعدادی از شخصیت های مهم امریکا هم پشت آن ها هستند و این طیف به دنبال ادامه جنگ می باشند.

ذبیح الله مجاهد در عین حال عنوان کرد: با وجود همه این ها ما دو راه پیشنهادی داریم یا امریکایی ها باید بپذیرند که خاک افغانستان را ترک کنند و اشغال را به پایان برسانند و یا اینکه ما به مبارزه خود ادامه داده و به زور آن ها را از کشور بیرون خواهیم کرد.

وی با اشاره به مخالفت سران حکومت وحدت ملی افغانستان با طرح ایجاد حکومت موقت که از سوی برخی طرف ها مطرح شده، عنوان کرد: تشکیل حکومت موقت خواست ما نیست و ما آن را پیشنهاد نکرده ایم و آن را راه حل هم نمی دانیم.

سخنگوی طالبان اظهار کرد: در حال حاضر مساله افغانستان دو بعد دارد یکی  این که خارجی که اشغال، جنگ و بمباران ادامه دارد و باید رفع شود و دیگر بعد داخلی است و زمانی که اشغال را به پایان ببریم می توانیم با طرف های افغان روی ایجاد نظام اسلامی طبق توافق همه طرف ها بحث کنیم. اما ایجاد حکومت موقت یا قرار گرفتن در کنار حکومت کابل از سوی برخی طرف های سیاسی مطرح شده و ما آن را تایید نکرده ایم.

وی حکومت کابل را هم دست نشانده امریکایی ها خواند که به خاطر منافع امریکا کار می کنند و سربازان حکومت کابل را نیز افرادی دانست که بر اساس منافع امریکایی ها کار کرده و از آنان دفاع می کنند و اگر هم در جنگ با نیروهای طالبان کشته شوند، قربانی منافع امریکا شده اند.

 

کلیدواژه