پاکستان برای رسیدن به مطامع خود از موقعیت افغانستان سوء استفاده می کند
(last modified 1397-12-06T10:44:26+00:00 )
حوت 06, 1397 15:14 Asia/Kabul

پاکستان برای رسیدن به اهداف و مطامع خود از موقعیت افغانستان سوء استفاده می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستان برای رسیدن به اهداف و مطامع خود از موقعیت افغانستان سوء استفاده می کند.

عزیزا.. فایز در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره اظهارات مقامات پاکستانی که همکاری در تامین صلح افغانستان را منوط به حل مساله کشمیر بین پاکستان و هند کرده اظهار داشت: پاکستان و هند در زمینه های مختلف بویژه کشمیر باهم اختلاف و رقابت دارند و افغانستان هم گاهی قربانی این اختلافات می شود.

وی تصریح کرد: پاکستان همواره خواسته که در افغانستان نقش اساسی و حرف اول را داشته باشد و در این زمینه به نوعی از رقابت های خود با هند هم استفاده می کند و به دنبال آن است که این رقابت ها را به نفع خود خاتمه دهد، اما هند تلاش دارد که با افغانستان مناسبات مثبت سیاسی داشته باشد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه پاکستان از مراکز اساسی پرورش تروریسم و بنیادگرایی است و خطری برای دنیا محسوب می شود که بسیاری از کشورها هم این خطر را احساس کرده اند افزود:

پاکستان همواره از موقعیت های حساس افغانستان به نفع خود استفاده کرده و اکنون هم می خواهد این کشور را درگیر مساله کشمیر کند در حالی که افغانستان هیچ نقشی در این مساله ندارد.

به گفته فایز پاکستان به دنبال آن است که افغانستان کشوری ضعیف و آسیب پذیر باشد تا بتواند از این طریق به مطامع خود دست پیدا کند، بنابراین هیچ گاه در رابطه با این کشور صادقانه برخورد نمی کند، مردم افغانستان هم پاکستانی ها را در قبال کشور خود مغرض می دانند و اعتمادی به آن ها ندارند.

این کارشناس سیاسی گفت: به دلیل عملکرد پاکستان مراودات اقتصادی بین پاکستان و افغانستان کاهش یافته اما مقامات پاکستانی بر این تصور هستند که اگر افغانستان کشوری باثبات شود و بتواند از منابع و آب های خود استفاده کند در درازمدت به ضرر پاکستان تمام می شود از اینرو در بی ثباتی افغانستان نقش دارند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به فشارهایی که از سوی جامعه جهانی بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریزم وارد می شود و نشست های صلح افغانستان هم که در جریان است، حکومت اسلام آباد اینگونه وانمود می کند که طرفدار صلح در افغانستان است.

 

کلیدواژه