حوت 07, 1397 19:26 Asia/Kabul

مهمترین دستاورد صحت عامه در افغانستان بهبود شرایط دسترسی مردم به خدمات صحی (بهداشتی) اولیه است

رئیس صحت عامه ولایت هرات افغانستان گفت: مهمترین دستاورد صحت عامه در افغانستان بهبود شرایط دسترسی مردم به خدمات صحی (بهداشتی) اولیه است.

عبدالحکیم تمنا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حاشیه سفر به خراسان رضوی و نشست با NGO های مهاجرین افغان اظهار داشت: صحت عامه (بهداشت) در افغانستان با چالش های فراوانی مواجه بوده و می باشد اما طی سال های گذشته دستاوردهای خوبی هم داشته است.

وی افزود: این دستاوردها به گونه ای است که مردم با هزینه اندک به خدمات صحی اولیه دسترسی پیدا کرده اند به گونه ای که در حال حاضر هشتاد درصد مردم می توانند حداکثر با دو ساعت پیاده روی به نزدیک ترین مرکز صحی مراجعه و خدمات اولیه صحی را دریافت کنند. این مساله در قالب مراکز صحی اساسی، مراکز فرعی، بیمارستان های جامع و بیمارستان های ولسوالی ها (شهرستان ها) می باشد و در سطح روستا ها هم خانه های بهداشت فعال هستند.

رئیس صحت عامه ولایت هرات افغانستان گفت: به عنوان مثال در ولایت هرات در سال 1397 تعداد 25 مرکز صحی جدید در روستاها و مناطق دوردست ایجاد شده، 23 تیم جدید سیار صحی ایجاد شده، تعدادی از مراکز تقویت شده و 25 پروژه ساختمانی برای مراکز صحی انجام شده ضمن اینکه در داخل بیمارستان هرات هم ساختمان تریاژ و آی. سی. یو و اتاق انتظار تکمیل شد.

آقای تمنا عنوان کرد: برای بخش قلب هم فعالیت هایی آغاز شده، خدمات درمان معتادین توسعه داده شده، ساختمان 200 بستر درمان معتادین سال آینده تکمیل می شود و در بخش خصوصی هم عملیات خوبی انجام می شود و دستاوردهای خوبی داریم هرچند مشکلاتی هم وجود دارد.

وی اظهار کرد: عمده ترین دستاوردهای ما افزایش تعداد مراکز صحی، بهبود دسترسی مردم به خدمات صحی، کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان و کنترل امراض ساری و بویژه مقابله با فلج اطفال است، در سال گذشته چندین دور برنامه واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال انجام شد و تمام 110 مرکز صحی در هرات که مراقبت های صحی اولیه را ارایه می کنند باز است و دست کم یک کارمند زن هم در آن ها حضور دارد.

این مسوول بخش صحت عامه در افغانستان با بیان اینکه بخش صحت بدون در نظر داشت درگیری هایی که بین گروه های مختلف وجود دارد کار خود را انجام می دهد و رابطه خوبی هم با تمام مردم دارد، گفت:

برای پیشگیری از امراض هم برنامه واکسیناسیون ثابت و سیار انجام می شود و برای برخی بیماری ها مانند سرخک و فلج اطفال کمپاین های واکسیناسیون خانه به خانه وجود دارد.

به گفته تمنا علت اصلی مشاهده وقایع فلج اطفال در افغانستان و پاکستان جنگ است و دیده می شود که این وقایع در دو طرف مرز دو کشور ثبت می شود، این مناطق در معرض ناامنی قرار دارند و برای واکسیناسیون ممانعت وجود دارد.

رئیس صحت عامه ولایت هرات همچنان گفت: بر اساس موافقت نامه ای که بین وزارت صحت عامه افغانستان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران امضا شده برخی همکاری ها انجام می شود و در سفری هم که از سوی هیاتی به ریاست والی هرات انجام شد تفاهم نامه هایی به امضا رسید که کار روی آن ها جریان دارد و کمیته مشترک بهداشتی بین خراسان رضوی و هرات نیز تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: از جمله این همکاری ها آموزش پرسنل بهداشتی افغان در ایران، ارجاع بیماران، استفاده از کمک های مشاوره ای جانب ایرانی برای پروژه های بهداشتی و پیشگیری و درمان امراض مسری که است که در دو طرف مرز وجود دارد.

 

کلیدواژه