حوت 11, 1397 12:59 Asia/Kabul

پاکستان از هر فرصت و بهانه ای استفاده می کند تا علیه افغانستان دست به اقدامات خلاف قوانین و معیارهای بین المللی بزند

کارشناس و تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: پاکستان از هر فرصت و بهانه ای استفاده می کند تا علیه افغانستان دست به اقدامات خلاف قوانین و معیارهای بین المللی بزند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به مسدود شدن مسیر ترانزیت هوایی افغانستان به هند از طریق پاکستان در پی افزایش تنش های هند و پاکستان، گفت: پاکستان در روابط خود با افغانستان تمام معیارها و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است، در گذشته هم در بخش ترانزیت زمینی برای کامیون هایی که کالاهای تاجران افغان را از طریق بندر کراچی به افغانستان انتقال می دادند مشکل ایجاد می کرد.

وی افزود: پاکستان در راه هایی که در امتداد خط دیورند در ولایات خوست، ننگرهار و قندهار وجود داشت نیز برای ترانزیت کالاهای تاجران افغان مشکل ایجاد می کرد، اکنون هم مسدود کردن ترانزیت هوایی برای افغانستان جزء همان تخطی هایی است که حکومت پاکستان همواره در برابر افغانستان داشته است و این عمل پاکستان خلاف تمام معیارهای بین المللی و معاهده شیکاگو بوده و در سازمان ملل متحد هم چنین حرکت هایی محکوم است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه افغانستان باید در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد عنوان کرد که البته با توجه به شرایط اضطراری و تنش هایی که بین هند و پاکستان بوجود آمده، پروازهای داخلی خودشان هم دچار مشکل شده و مسیر هوایی برای هواپیماهای دیگر کشورها نیز با محدودیت مواجه شده می تواند منتظر بماند که آیا مسیر و فرودگاه ها برای دیگر کشورها باز می شود یا خیر.

خروتی تصریح کرد: در صورتی که این مسیرها و فرودگاه های پاکستان برای هواپیماهای دیگر کشورها باز شود و برای افغانستان باز نشود آن گاه افغانستان می تواند به مراجع بین المللی مراجعه کند. 

وی اظهار کرد:  پاکستان هیچ گاه به افغانستان به عنوان یک کشور مستقل و صاحب صلاحیت نگاه نکرده و به روابط افغانستان با کشورهای مختلف از جمله هند نیز به دیده شک نگریسته و بویژه همواره خواستار کاهش این روابط و حتی مسدود شدن کنسولگری های هند در افغانستان شده است.

خروتی یادآور شد که طی چهل سال گذشته پاکستان نقش عمده ای در خرابی های افغانستان داشته است و اکنون هم که تنش ها بین دهلی نو و اسلام آباد افزایش یافته و توان مقابله با هند را ندارد سعی می کند دوستان هند از جمله افغانستان را تحت فشار قرار دهد که یکی از این فشارها هم مسدود کردن مسیر ترانزیت هوایی برای هواپیماهای غیرنظامی این کشور است.

وی اضافه کرد: افغانستان از بی طرفی خود در جریان جنگ جهانی دوم سود زیادی برده، اکنون هم اگر جنگی بین هند و پاکستان در بگیرد با توجه به علایق و مشترکاتی که با هر دو کشور دارد نمی تواند طرف یکی قرار بگیرد در غیر اینصورت متضرر خواهد شد.

 

کلیدواژه