حوت 21, 1397 16:44 Asia/Kabul

سنتی و مذهبی بودن جامعه از عوامل مهم پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری ایدز در این کشور است

عضو پارلمان افغانستان سنتی و مذهبی بودن جامعه افغانستان را از عوامل مهم پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری ایدز در این کشور دانست.

دکتر صالح محمد سلجوقی عضو کمیسیون صحت و تربیت بدنی پارلمان افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: افغانستان دارای یک جامعه سنتی با باورهای مذهبی است که زمینه ها برای شیوع بیماری ایدز در این کشور کمتر وجود دارد.

وی تصریح کرد: در یک جامعه سنتی و مذهبی شیوه های لجام گسیخته و غیر اخلاقی روابط کمتر دیده می شود ضمن اینکه تبلیغات و برنامه های آگاهی دهی عمومی که از سوی وزارت صحت عامه راه اندازی شده و مراکز تشخیص بیماری ایدز هم که در مناطق مختلف ایجاد شده به تشخیص و پیشگیری کمک کرده و مردم هم با حساسیت و احتیاط بیشتری با مساله برخورد می کنند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: بیشترین شیوع بیماری ایدز در بین معتادان تزریقی و معتادان زندانی دیده می شود البته اعتیاد تزریقی هم در افغانستان شیوع کمتری دارد و بیشتر معتادان از روش دودی استفاده می کنند که این مساله هم باعث شده ایدز حتی در بین معتادان افغانستان هم نسبت به کشورهای دیگر شیوع کمتری داشته باشد.

این عضو پارلمان افغانستان اظهار کرد: در داخل افغانستان کمپین هایی هم برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری ایدز در مناطق مختلف راه اندازی شده و اقدامات دیگری نیز انجام شده است. این مسایل سبب شده که افغانستان پس از کشورهای صنعتی در رده های بالا در بین کشورهایی قرار بگیرد که توانسته اند بیماری ایدز را مهار کنند. با وجود این ها حدود 5 تا 6 هزار نفر در افغانستان مبتلا به ایدز هستند.

سلجوقی گفت: به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن مواد مخدر و کشت گسترده آن در افغانستان نمی توان پیش بینی کرد که چه زمانی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر کاهش خواهد یافت، در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر در این کشور به نوعی درگیر مواد مخدر هستند که 200 تا 500 هزار نفر از آنان از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند که می تواند افزایش پیدا کند و تهدید بالقوه ی خطرناکی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان باید برای جلوگیری از گسترش اعتیاد و نیز بیماری های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت تلاش کند که البته هزینه زیادی هم نیاز دارد و همکاری های جدی همکاران بین المللی را نیز می طلبد.

 

کلیدواژه