حوت 27, 1397 12:54 Asia/Kabul

هرچند اظهارات برخی مقامات افغانستان در رابطه با مذاکرات صلح ممکن است واکنش امریکایی ها را برانگیزد اما در ادامه مذاکرات به نوعی در نظر گرفته خواهد شد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: هرچند اظهارات و خواسته های برخی مقامات افغانستان در رابطه با روند مذاکرات صلح ممکن است واکنش امریکایی ها را برانگیزد اما در ادامه مذاکرات به نوعی در نظر گرفته خواهد شد.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سخنان حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه امریکایی ها در مذاکرات با طالبان حکومت افغانستان را به حاشیه رانده اند و زلمی خلیلزاد می خواهد با مطرح کردن تشکیل حکومت موقت در افغانستان زمام این حکومت را به دست بگیرد، در حالی که حکومت افغانستان باید در مذاکرات و تصمیم گیری ها در رابطه با صلح حضور داشته باشد، اظهار داشت: مقامات هر کشوری می توانند برای اقتدار، استقلال، حاکمیت و منافع ملی کشور خود اظهار نظراتی داشته باشند.

وی افزود: اظهاراتی را هم که اخیراً حمدالله محب مطرح کرده حرف مردم افغانستان است تا اقتدار و استقلال حکومت و کشور زیر سوال نرود و خواست بزرگان و مردم این کشور است که حکومت، متنفذان و طالبان همه در روند صلح مشارکت داشته باشند. در غیر اینصورت اگر گفت و گو ها بدون حضور یک طرف برگزار شود صلح پایدار و همیشگی برقرار نخواهد شد ضمن اینکه جایگاه کشورهای همسایه و منطقه و کشورهایی که در گذشته با افغانستان همکاری داشته اند نیز در نظر گرفته شود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اظهار نظرات مقامات افغان مانند آقای محب ممکن است در بعضی موارد واکنش طرف مقابل را برانگیزد گفت: اما این اظهارات به نوعی در مذکرات بعدی در نظر گرفته خواهد شد و مذاکرات هم باید به گونه ای باشد که رضایت همه در نظر گرفته شود.

حسن زاده عنوان کرد: امریکایی ها در گذشته اعلام کرده اند که می خواهند ابتدا با طالبان نشست داشته باشند تا زمینه های گفت و گو با حکومت افغانستان هم فراهم شود و باید دید که در عمل چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

این کارشناس افغان یادآور شد: از موضوعاتی که در مذاکرات امریکایی ها و طالبان مطرح شده خروج نیروهای خارجی و تشکیل حکومت موقت بوده تا زمینه را برای انتخابات به منظور ایجاد حکومت جدید که در آن همه طرف ها سهم داشته باشند، فراهم کند که البته این مسایل هم باید با توافق همه طرف ها پیش برود.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان هم در حال حاضر تلاش های خود را به منظور مشارکت در روند صلح افزایش داده زیرا نیاز است که برای رسیدن به صلح پایدار در این کشور همه طرف ها و نیز کشورهای منطقه و جهان مشارکت داشته باشند.

 

کلیدواژه