حمل 12, 1398 15:22 Asia/Kabul

با توجه به شرایط خاص افغانستان رئیس جمهور این کشور ضرورت دارد که با بزرگان و شخصیت ها در رابطه با مسایل مهم مشورت کند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: با توجه به شرایط خاص افغانستان رئیس جمهور این کشور ضرورت دارد که با بزرگان و شخصیت ها در رابطه با مسایل مهم مشورت کند.

حجت الاسلام عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار رئیس جمهور غنی با تعدادی از شخصیت های سیاسی و جهادی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد این دیدار هم به خاطر مشورت در رابطه با مسایل مهم کشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مسایلی که در افغانستان جریان دارد از جمله موضوع صلح، انتخابات، زمزمه های تشکیل حکومت موقت و مساله حضور یا خروج نیروهای خارجی، ضروری است که رئیس جمهور اشرف غنی در رابطه با آن ها با بزرگان کشور دیدار داشته باشد و او به خاطر منافع ملی افغانستان با این شخصیت ها دیدار و گفت و گو کرده است.

این کارشناس افغان با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی در رابطه با ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان هم عنوان کرد: حضور نیروهای برخی کشورهای خارجی به خاطر کمک به تامین امنیت باید کوتاه مدت باشد نه برای زمان طولانی زیرا حضور طولانی آنان سبب دوام جنگ می شود و بهانه به دست نیروهای مخالف دولت افغانستان می دهد که برای منافع برخی کشورها می جنگند و خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور هستند. بصورت کلی منافع افغانستان ایجاب نمی کند که نیروهای خارجی بصورت دوامدار در این کشور حضور داشته باشند.

به گفته حسن زاده برای رسیدن به صلح در افغانستان یک اجماع داخلی ضروری است و حکومت افغانستان باید مسایل را با مخالفین سیاسی خود حل کند و این اجماع باید بر اساس منافع ملی در رابطه با گفت و گوهای صلح و مساله حضور و خروج نیروهای خارجی بوجود آید. اما تا به حال در این زمینه ها اجماعی بوجود نیامده در حالیکه وجود اختلافات داخلی باعث ضعف حکومت می شود و طالبان هم بر همین اساس حاضر به گفت و گو با یک حکومت ضعیف یستند.

وی افزود: برای حل مسایل افغانستان گفت و گوهای صلح باید بین الافغانی باشد و حکومت افغانستان، طالبان، شخصیت های سیاسی و متنفذان پشت یک میز بنشینند و مشکلات را حل کنند، نیروهای خارجی هم باید زمان خروج خود از افغانستان را مشخص کنند و اجماع جهانی هم برای حل مشکلات افغانستان به میان آید و کشورهای خارجی از برنامه صلح این کشور حمایت کنند.

 

کلیدواژه