نشست قطر به علت نبود اجماع بین طرف های مختلف در افغانستان به تعویق افتا
(last modified 1398-01-31T13:41:45+00:00 )
حمل 31, 1398 18:11 Asia/Kabul

نشست هیات فراگیر افغانستانی با طالبان که قرار بود در قطر برگزار شود به علت نبود اجماع بین طرف های مختلف در افغانستان به تعویق افتاد

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست هیات فراگیر افغانستانی با طالبان که قرار بود در قطر برگزار شود به علت نبود اجماع بین طرف های مختلف در افغانستان به تعویق افتاد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مشکلات زیادی در تعیین هیات از افغانستان وجود داشت و یک اجماع عمومی هم برای تعیین اعضای شرکت کننده نشست دوحه مشاهده نمی شد به گونه ای که این اعضا حداقل از سه طرف یعنی طرف اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و حامد کرزی رئیس جمهور سابق تعیین شدند ضمن اینکه تعداد آنان هم بسیار زیاد شد.

وی تصریح کرد: اینکه اعضای هیات گفت و گو کننده از یک طرف 250 نفر باشد نه تنها نمی تواند مشکلی را حل کند بلکه خود مشکل ساز می شود، از سوی دیگر زمانی که این اعضا تعیین شدند رئیس جمهور غنی در ارگ صحبتی با آنان داشت و تاکید کرد که در نشست قطر باید مواضع حکومت افغانستان مطرح شود که آن هم سبب واکنش شد زیرا طالبان بارها نشست ها با حکومت را رد کرده بودند.

این کارشناس افغان در این مورد که ریاست جمهوری افغانستان حکومت قطر را عامل لغو نشست دانسته گفت: برخی کشورها مانند پاکستان، عربستان سعودی و قطر از حامیان اصلی طالبان به حساب می آیند که به طالبان جهت هم می دهند اما خود طالبان نیز بارها نشست رسمی با حکومت را رد کرده اند و مشخص بود که در ترکیب هیات تعداد زیادی از نیروهای حکومتی حضور داشتند که از نظر طالبان قابل قبول نبود. اگر هم نشست این ترکیب با نمایندگان طالبان برگزار می شد به جایی نمی رسید چنانکه نشست های نمایندگان امریکا با طالبان هم نتایجی درپی نداشت.

وی اضافه کرد: از مشکلات اصلی برنامه صلح در افغانستان این است که طالبان تاکنون حاضر نشده اند در نشست با نمایندگان حکومت شرکت کنند، در داخل حکومت هم دیدگاه واحدی در رابطه با مساله صلح وجود ندارد و هرچند شرایط برای گفت و گو تا حدی مهیا شده اما هر دو طرف حکومت و طالبان باید بخشی از شرایط طرف مقابل را بپذیرند تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

 

کلیدواژه