با وجود نهادهای قانونی در افغانستان نیازی به برگزاری جرگه مشورتی صلح نبود
(last modified 1398-02-09T13:22:40+00:00 )
ثور 09, 1398 17:52 Asia/Kabul

در حالی که نهادهای قانونی مانند شورای عالی صلح، پارلمان و حکومت در افغانستان وجود دارند برگزاری جرگه مشورتی صلح ضرورتی نداشت

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: در حالی که نهادهای قانونی مانند شورای عالی صلح، پارلمان و حکومت در افغانستان وجود دارند برگزاری جرگه مشورتی صلح ضرورتی نداشت.  

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از زمانی که رئیس جمهور افغانستان تصمیم به برگزاری جرگه مشورتی صلح گرفت، مشورتی با شخصیت های سیاسی و حتی بخش عمده ای از حکومت نکرد تا بررسی های لازم صورت گرفته و یک اجماع ملی در رابطه با آن بوجود بیاید.

وی افزود: رئیس جمهور اشرف غنی شخصاً دستور برگزاری این جرگه را صادر کرد بدون اینکه در مورد برنامه ها و دستور کار آن با دیگران مشورت کند به همین دلیل بسیاری از شخصیت ها و گروه های سیاسی و بخشی از حکومت شامل عبدالله عبدالله رئیس اجرایی این جرگه را تحریم کردند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به نظر می رسد که رئیس جمهور غنی این جرگه را بیشتر برای کمپاین انتخاباتی و اغفال افکار عمومی برگزار کرده و ممکن است به بخشی از نیات خود دست پیدا کند اما از آنجا که بسیاری از مردم، شخصیت های سیاسی و حکومتی نظر مساعدی به آن ندارند آقای غنی بصورت کامل به اهداف خود نخواهد رسید.

حسینی همچنان خاطرنشان کرد: چیزی به نام جرگه صلح در افغانستان جایگاه و ضرورتی ندارد زیرا نهادهای قانونی وجود دارند که می توانند در رابطه با چگونگی برقراری صلح و مشخص کردن خطوط قرمز نظر داده و تصمیم بگیرند مانند شورای عالی صلح، شورای مصالحه، پارلمان و حکومت که می دانند مردم افغانستان چه می خواهند و خطوط قرمز کدام است.

وی اضافه کرد: جرگه مشورتی صلح در نهایت خواهد گفت: حقوق شهروندی و حقوق زنان رعایت شود و اصل جمهوریت مورد معامله قرار نگیرد این ها مسایل واضحی است، نیازی نبود که سه هزار نفر در جرگه جمع شوند، برای برگزاری آن بیش از پنج میلیون دلار به مصرف برسد، در کابل یک هفته تعطیلی اعلام شود و چنین زمان و مبالغی هزینه شود که به نوعی سوء استفاده از امکانات دولتی هم محسوب می شود.

 

کلیدواژه