ثور 10, 1398 13:50 Asia/Kabul

جرگه مشورتی صلح ناشی از نگرانی های وی از برنامه های صلحی است که حکومت از آن ها کنار گذاشته شده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: جرگه مشورتی صلح که رئیس جمهور اشرف غنی آن را فرا خوانده ناشی از نگرانی های وی از برنامه های صلحی است که حکومت از آن ها کنار گذاشته شده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در پنج دور مذاکراتی که بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان برگزار شد حکومت افغانستان هیچ نقشی نداشت و پس از پایان هر دور از مذاکرات زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به کابل می آمد و در زمان اندکی رئیس جمهور را در جریان این گفت و گوها قرار می داد.

وی افزود: از سوی دیگر نشستی که قرار بود با حضور شخصیت ها و نمایندگان اقشار مختلف با طالبان در قطر برگزار شود این نگرانی را ایجاد کرد که مبادا در نتیجه این نشست ها با طالبان تفاهمی حاصل شود و آن ها بتوانند حکومت موقتی در افغانستان ایجاد کنند، به همین دلیل رئیس جمهور با نشست قطر مخالف بود و از قبل تاکید داشت که ابتدا باید جرگه مشورتی صلح دایر شود. به این ترتیب با لغو نشست بین افغانی در قطر جرگه ای برگزار شد که بسیاری از شخصیت های سیاسی آن را تحریم کردند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: یکی از اهداف این جرگه تبلیغات انتخاباتی به نفع آقای غنی است و می خواهد بگوید طی چند سال گذشته کارهای بزرگی انجام داده، کارهایی که هنوز تکمیل نشده و نیاز است که یک دوره دیگر رئیس جمهور شود.

به گفته مژده در جرگه قرار است خطوط قرمزی مشخص شود و بعد حکومت افغانستان به کشورهای دیگر خواهد گفت که این مسایل خواست مردم افغانستان است از جمله اینکه به جز حکومت افغانستان نباید با هیچ طرف دیگری مذاکره صورت بگیرد و این دولت باید رهبری مذاکرات را به عهده داشته باشد، در نتیجه ممکن است نشست بین افغانی هم برگزار نشود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در صورتی که نشست برگزار نشود به خاطر اختلافات سیاستمداران با حکومت ممکن است مذاکرات پنهانی از سوی آنان با طالبان برقرار شود و تجارب زمان دکتر نجیب الله رئیس وقت حکومت کمونیستی تکرار شود.

وی اضافه کرد: راه حل مشکل افغانستان در مرحله اول اجماع سیاستمداران با حکومت بود که چنین چیزی اتفاق نیفتاد، حالا افرادی که از گوشه و کنار در جرگه جمع شده اند که هیچ تاثیری در برنامه صلح نخواهند داشت در حالیکه هزینه زیادی برای آن مصرف شد و مشکلات زیادی را هم برای مردم کابل ایجاد کرد.

 

کلیدواژه