اختلاف دیدگاه ها بین امریکایی ها و طالبان رسیدن به صلح را در کوتاه مدت دشوار کرده است
(last modified 1398-02-15T09:39:42+00:00 )
ثور 15, 1398 14:09 Asia/Kabul

اختلاف دیدگاه ها و شکاف ها در رابطه با مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان به حدی زیاد است که رسیدن به صلح در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد

کارشناس و فعال رسانه ای ایرانی گفت: اختلاف دیدگاه ها و شکاف ها در رابطه با مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان به حدی زیاد است که رسیدن به صلح در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد.

سید حسام الدین رضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها و از جمله شخص زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان تمایل داشتند که مذاکرات صلح با طالبان را قبل از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به نتیجه برسانند و به عنوان برنده بازی صلح شناخته شوند.

وی افزود: زلمی خلیلزاد بعد از دور پنجم مذاکرات در قطر به کابل آمد و موضوع گفت و گوی صلح بین افغانی را دنبال کرد و زمانی که با مقاومت طالبان مواجه شد مساله گفت و گو با نمایندگان اقشار مختلف و لیست 250 نفره مطرح شد که اعضای دولت هم در آن حضور داشتند.

به گفته این کارشناس سیاسی مذاکره طالبان با این نمایندگان به نوعی به معنای مذاکره آنان با نمایندگان دولت هم بود و نشانه عبورشان از خطوط قرمزی تلقی می شد که خودشان تعیین کرده بودند، از اینرو با این فهرست مخالفت کردند و این نشست بین افغانی به هم خورد.

رضوی عنوان کرد: امریکایی ها به دنبال آن بودند که با این نشست اعلام کنند مذاکرات بین افغانی انجام شد و طالبان هم با نمایندگان دولت نشست برگزار کردند اما طالبان زیر بار این بازی نرفتند و حالا که دور ششم مذاکرات آغاز شده، طالبان می خواهند که امریکایی ها بازنده از افغانستان خارج شوند و یا با سرنوشت شوروی سابق مواجه شوند که امریکایی ها این را نمی خواهند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر طالبان با آتش بس موافقت نکرده اند به این خاطر که حتی اگر سطوح بالایی از طالبان به توافقاتی با امریکایی ها برسند که عبور از خط قرمز آنان تلقی شود دیگر سطوح این گروه به جنگ خود ادامه خواهند داد و رهبران طالبان این موضوع را درک می کنند، بنابراین سران طالبان به دنبال بحث آتش بس نیستند و به دنبال مذاکره با حکومت افغانستان هم نمی باشند زیرا این حکومت را مشروع نمی دانند.

رضوی همچنان یادآور شد: تعریف امریکایی ها و طالبان از تروریزم متفاوت است ضمن اینکه طالبان به دنبال بازگشت به قدرت مانند گذشته هستند یعنی اینکه قانون اساسی فعلی را قبول ندارند و تمام قدرت را می خواهند و می گویند، پس از آنکه به آن دست یافتند با سایر گروه ها هم بر سر سهیم شدن در قدرت تفاهم می کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین شکاف ها در رابطه با مذاکرات چنان زیاد است که رسیدن به جمع بندی در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد و در صورتی که این دور از مذاکرات هم بی نتیجه باقی بماند مساله جنگ افغانستان پیچیده تر خواهد شد.

 

کلیدواژه