ثور 16, 1398 18:06 Asia/Kabul

طالبان بر این نظر هستند که اختلاف نظرات موجود بین نمایندگان امریکا و طالبان در مذاکرات صلح به حدی نیست که مذاکرات را به بن بست بکشد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: طالبان بر این نظر هستند که اختلاف نظرات موجود بین نمایندگان امریکا و طالبان در مذاکرات به حدی نیست که مذاکرات را به بن بست بکشد.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشر اخباری مبنی بر بی نتیجه ماندن دور ششم مذاکرات امریکایی ها و طالبان اظهار داشت: در روزهای گذشته شایعاتی در رابطه با بن بست مذاکرات وجود داشت اما بن بستی مشاهده نمی شود و مساله این است که مذاکرات به سرعت پیش نمی رود که دلیل آن هم پیچیدگی مسایل است.

وی تصریح کرد: دو طرف مذاکره را با یک موضوع خاص آغاز می کنند اما در خلال مذاکره مسایل دیگری پیش می آید که آن ها هم نیاز به بحث دارند به عنوان مثال یکی از موضوعات خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، وقتی امریکایی ها می گویند نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنند این سوال پیش می آید که طی مدتی که آن ها نیروهای خود را خارج می کنند آتش بس چگونه برقرار شود و آیا فقط با خارجی ها باشد یا با دولت افغانستان هم باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی یک موضوع دیگر زبان مذاکرات است که به زبان پشتو و انگلیسی می باشد و ترجمه مطالب باعث طولانی تر شدن روند مذاکرات می شود و اگرچه مذاکرات طولانی شده اما دیده می شود دو طرف تمایل دارند که مشکل حل شود چنانکه پیشتر زلمی خلیلزاد سخنان تندی مطرح کرد و بعد سخنان خود را تغییر داد.

مژده عنوان کرد: اولین باری که زلمی خلیلزاد با طالبان نشست برگزار کرد به آن ها اطمینان داد که موضوع صلح در همین نشست ها حل و فصل می شود و هرچند ممکن است مقامات مختلف امریکا دیدگاه های متفاوتی را مطرح کنند سیاست امریکا در رابطه با مساله صلح مشخص شده است. از همین رو سخنان ضد و نقیض امریکایی ها تاکنون از سوی طالبان چندان جدی گرفته نشده و فقط پاسخ برخی اظهارات زلمی خلیلزاد را داده اند.

وی اضافه کرد: خواست اول طالبان در مذاکرات تعیین تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بر اساس یک جدول زمانی است و با توجه به سابقه بد عهدی امریکا می گویند هرگاه این مساله تحقق پیدا کرد در مورد مسایل دیگر صحبت می کنند.

 

کلیدواژه