ثور 23, 1398 15:09 Asia/Kabul

از آنجا که مذاکرات صلح امریکایی ها و طالبان به نتایج مطلوبی نرسیده دولت های امریکا و افغانستان مساله انتخابات را جدی تر دنبال می کنند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: از آنجا که مذاکرات صلح امریکایی ها و طالبان به نتایج مطلوبی نرسیده دولت های امریکا و افغانستان مساله انتخابات را جدی تر دنبال می کنند.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این در حالی است که پیش از این امریکایی ها می گفتند موضوع صلح مقدم بر انتخابات است، برنامه صلح حتماً به نتیجه خواهد رسید و پس از آن مساله انتخابات پیگیری می شود.

وی با اشاره به دیدار آلیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کابل و تاکید دو طرف به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمان تعیین شده عنوان کرد:

گفت و گوهای صلح بین امریکایی ها و طالبان آنگونه که انتظار می رفت به خوبی پیش نرفته و طالبان استقبال چندانی از این برنامه نداشته اند، شروط طالبان هم مورد پذیرش قرار نگرفته و نظرات جدید در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

این کارشناس افغان افزود: طالبان تاکید دارند تا زمانی که از خروج نیروهای خارجی از افغانستان اطمینان حاصل نکنند اقدام به توافقی برای صلح نخواهند کرد و از طرف دیگر امریکایی ها نمی خواهند که به زودی نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند در حالیکه یکی از دلایل ادامه جنگ هم حضور همین نیروها است.

حسن زاده با بیان اینکه طالبان به پیشنهاد آتش بس هم پاسخ منفی دادند و جنگ ها تشدید پیدا کرد، یادآور شد امریکایی ها باید متوجه باشند که صلح افغانستان از طریق یک یا چند کشور محقق نمی شود و نظرات کشورهای همسایه و منطقه هم باید در این زمینه جلب شود و چون اینگونه نشده مساله صلح کمرنگ شده است.

وی اضافه کرد: مذاکراتی هم که بین امریکایی ها و طالبان برگزار می شد پشت درهای بسته بود، اطلاعاتی از آن بیرون داده نمی شد و صرفاً همین قدر گفته می شد که بحث ها در مورد خروج نیروهای خارجی و چند مورد دیگر است.

به گفته این کارشناس افغان اما طولانی شدن مذاکرات تردیدها را در بین مردم افغانستان افزایش داد و خواستار شفافیت مذاکرات، انجام مذاکرات بین افغانی و ارایه گزارش از جریان آن شدند.

 

کلیدواژه