تهدیدهای مبارزان یمنی علیه حکام عربستان سعودی و هم پیمانانش جدی است
(last modified 1398-03-26T11:18:53+00:00 )
جوزا 26, 1398 15:48 Asia/Kabul

شرایط جنگی امروز با گذشته متفاوت است و تهدیدهای مبارزان یمنی علیه حکام عربستان سعودی و هم پیمانانش باید جدی گرفته شود

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: شرایط جنگی امروز با گذشته متفاوت است و تهدیدهای مبارزان یمنی علیه حکام عربستان سعودی و هم پیمانانش باید جدی گرفته شود.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جغرافیا و فلسفه جنگ های امروز با گذشته تفاوت ماهوی پیدا کرده و شرایط قدرت هایی که در گذشته با ابزارهای خاصی قدرتنمایی می کردند عوض شده است و در برابر این ابزارهای قدیمی تحرک و قدرت علمی ملت ها و توده ها مخصوصاً توده های انقلابی قد علم کرده و تغییرات و تحولات جدیدی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در گذشته قدرت ها با ابزارهای جنگی از قبیل موشک ها و بمب افکن ها شهرها و کشورهای دیگر را مورد حملات خود قرار می دادند اما امروز به عنوان نمونه شاهد هستیم که مردم مظلوم و تحت ستم یمن این توانایی علمی را پیدا کرده اند که می توانند شهرهای عربستان سعودی و هم پیمانانش را با پهبادهای پیشرفته هدف حملات خود قرار دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی تهدیداتی هم که از سوی یمنی ها صورت می گیرد جدی بوده و تهدیداتی نیست که در محدوده فضای مجازی باقی بماند بلکه عملی می شود چنانکه شاهد بوده ایم چندین فرودگاه عربستان با پهبادهای یمنی مورد حملات شدید قرار گرفت و شاه لوله های نفتی و برخی مراکز امنیتی آن ها هم هدف حملات نیروهای یمنی قرار گرفت.

مختاری عنوان کرد: تهدیدات واقعی یمنی ها حکام سعودی را از اقداماتشان پشیمان کرده اما چون شرایط منطقه هم در حال تغییر و تحول است برخی بازیگران منطقه ای سعی در وخیم کردن اوضاع می کنند تا بتوانند به مطامع خود برسند و پای قدرت های بیرونی را به منطقه بکشانند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: به عنوان مثال به بهانه اینکه جمهوری اسلامی ایران از مبارزان در یمن و یا سوریه حمایت می کند پای قدرت های بزرگ هسته ای را به منطقه می کشانند تا با این مبارزان مقابله کنند اما این نقشه ها چندان موثر نبوده و پیروزی یمنی ها هم دور از ذهن نیست، چنانکه استیصال و خستگی عربستان سعودی، امارات، بحرین و برخی دیگر از متحدین آن ها در برابر حملات حوثی های یمن کاملاً قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: این مسایل سبب می شود برخی از قدرت های اهریمنی و متجاوز متوجه شوند که دنیا تغییر کرده و پیشرفت های علمی می تواند از یک ملت ضعیف یک قدرت قابل توجه بسازد.

 

کلیدواژه