جوزا 27, 1398 16:06 Asia/Kabul

تمام اقوام اهل تشیع افغانستان باید باهم متحد شوند و با تکیه بر این اتحاد به حقوق شهروندی خود به طور کامل دست پیدا کنند

برگزار کننده کنگره اقوام اهل تشیع افغانستان گفت: تمام اقوام اهل تشیع افغانستان باید باهم متحد شوند و با تکیه بر این اتحاد به حقوق شهروندی خود به طور کامل دست پیدا کنند.

سیروس علاف در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری هدف از برگزاری این نشست در خیمه لویه جرگه را ایجاد انسجام بین اقوام اهل تشیع افغانستان خواند و اظهار داشت: طی سال های گذشته اقوام شیعه افغانستان به گونه ای متفرق بوده و جایگاه خاصی نداشته اند و به علت ناهماهنگی نتوانسته اند در نقش پر رنگ و خوبی داشته باشند به این دلیل تلاش کردیم تمام اقوام اهل تشیع افغانستان دور هم جمع شده و محوریتی داشته باشند و بر اساس آن به حقوق شهروندی خود دست پیدا کنند.

وی که مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور اقتصادی هم می باشد با رد اخباری مبنی بر اینکه از قوم شیعه هزاره در این نشست دعوت نشده، گفت: ما از تمام اقوام شیعه افغانستان برای شرکت در نشست دعوت کردیم و تعدادی از اقوام هزاره هم در نشست حضور داشتند. البته بزرگان قوم هزاره بیشتر در محوریت حزب کار می کنند اما این نشست با محوریت احزاب و گروه ها نبود.

به گفته این فعال سیاسی و اقتصادی افغان آن دسته از افرادی که خود را متعلق به احزاب و جریان های خاصی می دانند در نشست حضور پیدا نکردند اما کسانی که خود را وابسته به احزاب و گروه ها نمی دانند در نشست حضور یافتند.

علاف با اشاره به برخی واکنش ها نسبت به این نشست و اینکه چنین نشست هایی باعث تفرقه بین اقوام شیعه افغانستان می شود گفت: ما شیعیان را به اقوام متعدد تقسیم نکرده ایم بلکه اقوام متعدد را زیر یک پرچم جمع کرده ایم، اما تعدادی کل شیعه را به یک قوم و یا چند حزب خلاصه می کنند که تاسف برانگیز است.

وی تصریح کرد: در افغانستان بیش از ده قوم شیعه حضور دارند و کسانی که خود را اکثریت قوم شیعه می دانند اکثریت نیستند که بخواهند به نام بیش از ده قوم به جایگاه برسند و به جای آنان تصمیم بگیرند، اکنون عده ای به نمایندگی از شیعیان معامله می کنند و اقداماتی انجام می دهند که باعث تضعیف شیعیان می شود.

علاف تاکید کرد: باید مشخص شود که جایگاه اقوام دیگر شیعه در افغانستان چیست، شیعیان افغانستان نمی خواهند افرادی از جانب یک یا دو حزب برای آنان تعیین تکلیف کرده و به جای آنان تصمیم گیری کنند، ما می خواهیم بر اساس منافع ملی و ارزش های مردم کار کنیم.

وی در پاسخ به برخی واکنش ها مبنی بر اینکه برگزاری این نشست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به نوعی تبلیغات انتخاباتی برای آقای غنی است با بیان اینکه اگرچه او مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور است اما اعلام کرده که در ارتباط با نشست اخیر به نفع هیچ کس تبلیغ نمی کند، گفت: ما فقط در جهت انسجام اقوام شیعه تلاش می کنیم تا شیعیان افغانستان هم از حقوق خود بهره مند شوند.

 

کلیدواژه