نشست "سیکا" نشانه اراده کشورهای آسیایی برای کمک به امنیت منطقه ای و جهانی است
(last modified 1398-03-28T10:51:34+00:00 )
جوزا 28, 1398 15:21 Asia/Kabul

گردهم آیی سران کشورهای آسیایی در نشست هایی مانند نشست "سیکا" نشان دهنده اراده آنان برای کمک به امنیت منطقه ای و جهانی است

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: گردهم آیی سران کشورهای آسیایی در نشست هایی مانند نشست "سیکا" نشان دهنده اراده آنان برای کمک به امنیت منطقه ای و جهانی است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری پنجمین نشست اخیر سران تعدادی از کشورهای آسیایی تحت عنوان نشست تعامل و اعتمادسازی (سیکا) که پیشتر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد اظهار داشت: شرکت کنندگان در نشست های قبلی هم یک سری مسایل را مطرح می کردند اما عملی کردن بحث هایی که در این اجلاس صورت می گیرد به دلایل متفاوتی با مشکل مواجه است.

وی افزود: زمانی که بحث اعتمادسازی مطرح می شود هدف آن است که کشورهای عضو بتوانند از طریق تعامل با یکدیگر برای مسایل و مشکلاتی که احتمالاً در مناسبات دوجانبه یا منطقه ای وجود دارد راه حل پیدا کنند اما شدت اختلافات بین بعضی از کشورها مانند افغانستان و پاکستان، پاکستان و هند و برخی کشورهای دیگر که به نوعی مشکلات ارضی و مرزی دارند به حدی است که کمتر انتظار می رود در چنین نشست هایی حل و فصل شود.

به گفته این کارشناس سیاسی به هر صورت در اجلاس دوشنبه تعداد زیادی از سران و نخست وزیران کشورها و ناظران و سازمان های بین المللی شرکت کردند و موضوعات مهمی هم مطرح شد چنانکه عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان مساله قاچاق مواد مخدر، تروریزم و امنیت منطقه ای را مطرح کرد و دیگر شرکت کنندگان نیز دیدگاه های خود را نسبت به امنیت منطقه ای و بین المللی مطرح کردند.

ملا زهی گفت: از آنجایی که تضمین عملی برای تصمیم گیری ها در این اجلاس ها وجود ندارد زیاد نمی توان خوشبین بود که آنچه در بیانیه های پایانی مطرح می شود جنبه عملی پیدا کند.

وی در عین حال اضافه کرد: با وجود این گردهم آیی سران کشورهای آسیایی در اینگونه نشست ها نشان می دهد که اراده ای در بین آنان وجود دارد تا به امنیت منطقه ای کمک کنند و این امنیت منطقه ای به امنیت جهانی کمک کند و مشکلات موجود از طریق سیاسی حل و فصل شود.

 

کلیدواژه