فعالیت های پراکنده در رابطه با مساله صلح افغانستان به ضرر این کشور است
(last modified 1398-04-03T09:42:01+00:00 )
سرطان 03, 1398 14:12 Asia/Kabul

فعالیت های پراکنده در رابطه با مساله صلح افغانستان به ضرر این کشور و صلح و ثبات آن است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: فعالیت های پراکنده در رابطه با مساله صلح افغانستان به ضرر این کشور و صلح و ثبات آن است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور تعدادی از شخصیت های سیاسی افغان در نشستی که در رابطه با صلح افغانستان در ایالت پنجاب پاکستان برگزار شده اظهار داشت: این شخصیت ها هم باید توجه داشته باشند که اگر قرار است گفت و گوهای صلح با طالبان برگزار شود باید از مجرای حکومت این کشور باشد.

وی افزود: پاکستان از سال ها قبل در مسایل افغانستان تاثیرگذار بوده و با توجه به نفوذی که در عرصه های مختلف داشته این تاثیرگذاری جدی است، افراد و شخصیت هایی هم که در نشست جاری برای صلح در پاکستان حضور پیدا کرده اند طی ماه های اخیر در نشست های مختلف در این رابطه از جمله در مسکو شرکت کرده اند ضمن اینکه نمی توان گفت اگر در نشستی حکومت افغانستان و طالبان حضور نداشته باشند تاثیر خود را نخواهد داشت.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس عنوان کرد: البته بیشتر این افراد در حال حاضر در چارچوب حکومت فعالیت ندارند و جزء اپوزیسیون به شمار می روند و به نظر می رسد که یکی از دلایل حضور آن ها در نشست پاکستان استفاده از ابزارهای مختلف برای تاثیرگذاری و ایجاد نقش برای خودشان بوده و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری کسانی که در این نشست حضور دارند امید دارند که آقای غنی را در انتخابات شکست دهند.

به گفته مبلغ در صورتی که چنین شود آن ها نیاز خواهند داشت که بسترهایی برای گفت و گو با طالبان داشته باشند که یکی از این بسترها پاکستان است و بدون در نظر گرفتن نقش پاکستان نمی توانند وارد مذاکره با طالبان شوند.

این کارشناس افغان گفت: در عین حال فعالیت های پراکنده در رابطه با مساله صلح افغانستان به ضرر این کشور است و فعالیت ها در این زمینه باید متمرکز باشد و از مجرایی پیگیری شود که تاثیرات عینی آن در افغانستان قابل مشاهده باشد که این مجرا حکومت افغانستان است.

وی اضافه کرد: اگر شخصیت های سیاسی تاثیرگذار افغان هم می خواهند اقدامی در رابطه با صلح انجام دهند باید به این نتیجه برسند که باید یک توافق رسمی میان طالبان و حکومت رسمی و مستقر در افغانستان بوجود آید.

 

کلیدواژه